lördag 15 januari 2022

COVID-rapporten

Som jag trodde så var det COVID. Tog länge att få resultaten så väldigt många verkar bli sjuka och testa samtidigt. 

Det har inte varit särskilt allvarligt denna gång. Det var egentligen bara 1 dag då jag hade feber och väldigt ont i halsen på natten så jag sov dåligt. I övrigt som en vanlig mild förkylning. Men det blir ändå 5 dagar utan träning. Har jobbat alla dagar. Men lets face it, att jobba (hemmifrån) är mindre jobbigt som sjuk än att VABa själv. 

Idag kommer jag rulla någon timme och känna på kroppen.

Ingen vits att stressa igång och driva upp belastningen, kroppen tål inte det så nära sjukdom utan behöver energi att bli frisk. Så även om man sugen att börja ladda på så är de mest kontraproduktivt och riskerar bakslag. Så nu börjar den vanliga rampen med sakta ökande intensitet några dagar innan man är i fyll gång igen. 

Men bra jag nu har gjort bort det, och har 2x covid + 2x vaccin så borde börja va rätt tålig, men de nya varianterna smittar ju ändå, men blir bara som vanliga förkylningar. Så allt är som de alltid varit mer eller mindre.

Haft lite mer tid på kvällarna att sätta ihop nya träningsprogram dock, så 9 veckors Foundation är nästan klart, i två versioner, 5 pass/vecka och 6 pass/vecka. 

Dessa program blir realtivt polariserade, men har några tröskel och faktiskt också några sweetspot pass, mest i början för att bygga upp lite träning innan man börjar lasta på med mer kvalite.  







--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:


tisdag 11 januari 2022

Knappt ett block och VO2max 4x7 min Hard start fallande effekt

Ska man börja med sura miner eller ej. Vi blev förkylda i familjen. Troligen covid, men vi väntar på resultat från testet.

Hur många gånger ska man hinna ha covid innan hysterin från myndigheterna lägger sig? Mår fysikt dåligt varje gång jag ska visa mitt vaccinpass, känns som jag bor i en auktoritär stat. Nog om det.

Jag hade ju tänkt avsluta mitt första 16:5 block här med några bra vo2max-pass. Det blev bara 2 stycken innan jag blev hängig. Men de var två riktigt bra pass! Igår rullade jag en knappt timme och ikväll var jag inte pigg för att träna. Som småont i kroppen och kliar och rosslar bra i halsen. Lilltjejen också varit hemma, och därmed även Sam. Så vi hann arbeta 1 dag, 1!, på 2022 innan vi börjar med VAB-soppan.

Det är som tillräckligt svårt att få till bra träning när man är frisk, men då man knappt kan träna ett helt block innan man blir sjuk igen blir det närmast omöjligt att få någon utveckling. Fortsätter det så här så blir det nog inga race 2022...

VO2max 4x7-3 Hard Start Fallande

Passet ser ut enligt nedan. 


För mig blev det:
1 min 300 W "primer"
2 min 400 W - driv upp syreupptag
2 min 350 W - behåll syreupptaget högt
2 min 320 W - rid ut stormen

Detta blev riktigt bra nivåer för mig. Jag hade som mål att samla mycket tid över 172 puls, dvs 93-95%. Som man ser i plottarna nedan för pulsen så fick jag ihop hela 13 minuter över 172 puls, riktigt bra! Mer än då jag körde 4x8 min 40-20, och det känns inte jobbigare. Eftersom man hela tiden får sänka effekten lite nu och då känns det lättare.




Nya Träningsprogram

Har inte kunnat låta bli, det är så himla smidigt och kraftfullt att skapa träningsprogram med intervals.icu. Har nu börjat sätta ihop 2 nya program, har en bra idé för ett nytt program som kompletterar de övriga. Dessa kommer levereras digitalt via siten för dem som eventuellt köper dem i framtiden.

Det ser ut att bli ett 9 veckors Foundation program och ett 6 veckors Edge (of the sword) program. Tog lite nya namn bara för kul, det är ju typ Build och ett Specifikt program med klassiska termer. Programmen kommer jag bygga på 16:5 block. 3 stycken i 9 veckors och 2 block i 6 veckors.

Får se när jag kan få ihop det, grejar på när tid finns. Är ni intresserade av dessa program så tjata på mig så kanske jag prioriterar det högre och blir klar snabbare!

Jag har också höjt priserna på mina befintliga träningsprogram från 2022. Riksbanken har ökat penningmängden med kring 30% (lite beroende på hur man räknar) under pandemin och det sänker köpkraften på allas våra kronor kraftigt. Detta kan jag skriva mycket om, men det är visst en annan blogg. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

lördag 8 januari 2022

VO2max 4x8-4 min 40-20 och digitalisering av träningsprogram

Tänkte göra en sån där klassiskt inlägg och beskriva ett pass, gjorde mer sånna tidigare.

Fick en bra vision för det pågående träningsblocket. Det blev tvärkallt nu här, kring -20 i 3 dagar enligt prognos. Så istället för att jaga volym kommer jag trycka in lite VO2max fokus nu, ett par intervallpass på rad och sedan när det blir mildare igen ta tillbaka volymen. Det kommer matcha rätt bra med detta block som tar slut på onsdag.
m
Gårdagens övning blev 4x8 minuter 40-20. Jag lade 40 sek på 410 watt och 20 sek kring 220 sek. Snitt över hela intervallen på 8 min blev kring 350-360 watt, men snittet säger inte direkt allt i sånna intervaller, för man kan nå samma snitt på olika jobbiga sätt.

För att slippa hiva viktskivor styr jag med kadens, så vilan ligger jag kring 55 kadens och 100 kadens på arbetsdelen. Blir lite speciellt för man måste varva igång bra när man ska upp igen och det är lite svårt att komma ned och vila på 20, men de funkar.

Pulsen och kadensen visas nedan, tyvärr fortfarande ingen effekt in digitalt. Funderade på att försöka fixa någon i golden cheetah för att skapa en effekt-signal, men det blir nog för mycket jobb för att vara värt det.


Två sista 8:orna snittar jag tröskelpuls och fick totalt 16-17 minuter i pulszon 5, rätt bra! Kom aldrig ner under tröskel sista halvan av blocken.

Nu blir det några liknande pass i några dagar till får jag se hur kroppen gillar det. Inte kört nästan något alls VO2max hittills.

Träningsprogram digitaliseras

Man kan via intervals.icu coacha folk, man kan skapa och spara träningspass och man kan också skapa träningsplaner. 

Detta tycker jag var intressant så ikväll har jag börjat lägga in passen från mina träningsprogram.

Blir en del manuellt fix att mata in allt, men det blir rätt snyggt när man får in hela planen. 



Nya som köper programmen kommer eventuellt få möjlighet att få programmet delat till sig via denna plattform också, tillsammans med dokumenten.

Jag blev också rätt sugen att skapa ett helt nytt program baserat på 16:5 block, men jag ska köra några sådana block själv först så jag vet hur det känns och funkar. 

Funderat på att skapa ett Sweetspot-program för att brygga mellanperioder osv. Sen såklart blir det ett polariserat med ny blockstruktur. Sedan har jag också skissat på ett tävlingsförberedande program som siktar mot en nyckeltävling. Men då blir det troligtvis utomhus och andra typer av pass så det kräver lite mer än inomhus/vinterträning.

Vem vet, kanske blir det faktiskt coaching också, skulle nog funka rätt bra via intervals.icu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på: