onsdag 25 november 2020

Drop it like it´s hot?

Lite nu och då får jag ett infall att jag ska skaffa dropper tillslut. Men det har inte hänt än. 

Inlägget innehåller annonslänkar till cykloteket.

Vill mest ha den för att det vore roligt när man tränar hemmavid och inte egentligen mest för tävlingar. Det är extremt få ställen den den verkligen skulle behövas. Ett sådant ställe är dock A-spåret nedför stentrappan på Lugnet XCO. Där är det brant och otajmade drops så där hade de nog varit fint få undan sadeln, även i stora hopplinjen. Men annars är de ju inte så många ställen jag känner att sadeln stör mig. Inte på de banor jag kört hittills. Med tiden kommer det säkert förändras så man kommer vilja ha det, i alla fall för XCO, långlopp lär man aldrig behövs det.

Jag tror det var Marotte som menade att med dropper kunde han kanske inte köra så mycket snabbare utför de korta utförspartierna på en XCO-bana. MEN han kunde återhämta sig lite bättre. Alltså köra samma fart med lite mindre effort vilket är ett smart sätt att se på det.

De modeller jag mest kikat på är

DT Swiss D 232 One, 65 mm, 369 gram 
KS Lev 80 mm, 400 gram
Bikeyoke Devine SL 80 mm, 385 gram

DT Swiss R 232 ONE


Det är ett hyffsat viktstraff, med tanke vad man får pynta för att lätta en cykel med 250 gram. Sen kostar dessa modeller mellan 3500-5000 kr, så det är nog det största. Samt att det är ytterligare en pryl att underhålla, dra kabel, hitta en plats för remoten på styret brevid lockouten osv. 

I nuläget känns det som att det är för många saker som talar emot det hela eftersom det är så pass små gains man kan vänta sig från det rent tävlingsmässigt. Ska man ha det för roligt så ska man ju egentligen ha en lite annan cykel helst än 100/100 racemaskin. En "enduro-lite" med 130 mm slag hade varit perfekt. 

Nåja, än har jag inte tryckt på köpknappen och de känns som de är en bit bort. En elektronisk hade varit ännu mer lockande, men de är ännu dyrare, plus att man med tex reverb AXS gör bäst i att ha allt på AXS. AXS har jag ju på min nya Alma. Första intrycket är att det är rappt och så, men jag saknar lite "tryck känslan" från vanliga reglage. Jag känner liksom inte alltid om jag trycker eller inte. Särskilt reglaget man trycker på med pekfingret är väldigt lite respons på. Alltså jag vet inte om jag trycker eller inte. De är ingat problem på grusväg eller så men i skogen kan de nog va rätt störande och oraska en del felväxling. Jag har dock märkt att man kan växla både upp och ned med tummen och börjat gör det mer, den är lite bättre men fortfarande väldigt lätt att råka växla för mkt eller så.  

Reklam

Cykloteket fortsätter bomba ut bra deals i deras BLACK WEEK kampanj. Senaste var det 40% rabatt på alla Oakley glasögon! Det är inte man ser det, utan att det är en scam på facebook typ.


Jag önskar nästan jag behövde ett par glasögon... Men först ska jag ersätta min cykeldator.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

måndag 23 november 2020

På med intensiteten och träningspass vs träningsplan

Okej, nu är jag nog frisk tillslut. Tog länge att rampa upp och det blev mycket korta zon 2 pass och så började jag testa med MAF tills de kändes ok.

Inlägget innehåller annonslänkar till cykloteket.

I helgen körde jag först på lördagen ett löp-pass på snöiga elljusspår. Gnetade på och hade en snittpuls i övre delen av zon 3 och en hel del tid i zon 4 också. Ligger ju generellt högre på löpning men de var lite testning av kroppen,. Tryckte också på uppför en brant backe på 2 minuter och fick upp pulsen kring 180 slag utan att kroppen strejka. 

Igår söndag testade jag för första gången på ~4 veckor intensitet över tröskel på monarken. Jag gjorde ett litet hitte-på pass för att känna på kroppen. 2x12 minuter 3-1:or. Istället för att som vanligt köra samma effekt på alla 3:or så rampade jag upp effekten genom blocket. Jag välde effektnivåer utifrån Padilla-testet för att känna lite på dessa nivåer inför ett kommande baseline test av nivån. Det blev alltså 3 min 295 W, 3 min 330 W och 3 min 365 W men 1 minut vila mellan varje. Sedan 4 minuter vila och så samma sak igen. Som referens så kör jag när jag är bra 2x24 minuter på 375 watt. Nu alltså halva volymen och signifikant lägre effekt. 

Pulskurvan visas nedan:



Detta är ett pass där man ska ligga högt i puls och det lyckades jag i alla fall med. Sista 3 minutaren var riktigt VO2max feeling. Hade ätit bastard burgers typ 35 minuter innan vilket inte var idealt, hade lite "spykänningar" på slutet.

MAF-passen indikerade ju en 50 watt lägre nivå och även detta verkar bekräfta det. Tröskel kring 300, stressad tröskel kring 330 och VO2max kring 365 var känslan. Ungefär 40-50 watt lågt alltså. Vad som också är intressant är hur dålig min återhämtning är nu. Efter sista intervallen brukar jag klocka hur länge det tar tills pulsen kommer ner till 70% av max igen. Det brukar ta mellan 45-50 sekunder ofast, men nu tog det 82 sekunder! Det finns många sätt att säga samma sak, jag behöver träna!

Det är intressant att alla nivåer följs åt rätt bra. Tanken att nu måste jag öka min tröskel, så jag ska bara träna tröskel, är en fälla för många tror jag. 

Jag kommer nu ta någon vilodag och sen vill jag ha in ytterligare några lite hårdare pass på monarken innan jag kör det mitt test. Vill inte chocka kroppen tillbaka in i sjukdom. Redan den här veckan har varit ett stort kliv i belastning.

Träningsplan vs träningspass

Jag tycker det var lite intressant att den senaste tiden har det varit väldigt stort intresse för min inläggsserie om intervallpass från ifjol. Det ligger i tiden nu när innesäsongen drar igång. Jag tycker det är lite synd att det finns så väldigt stort intresse för specifika intervallpass medan tex inlägget om min träningsplan 2021 inte alls har lika många läsningar, även sett över bara senaste 30 dagarna. Samtidigt är det roligt att de man skrivit tidigare håller sig aktuellt och det var så meningen var för början när jag gjorde serien om intervallpassen, så det är ju roligt att folk hittar till dem hela tiden. Även inlägget om styrketräning har varit omåttligt populärt och det tycker jag är super, tyder på att många förstår vikten av en komplett träning. 

Det indikerar lite de fokus som finns där ute. Även om det givetsvis till stor del beror på att inläggen om intervallpassen är det som folk hittar vid google-sökningar på olika intervaller. Jag tror många skulle tjäna på att tänka mer på helhet, upplägg och plan än precis vilket pass man ska köra på onsdag. Samtidigt förstår jag det, jag har också varit väldigt fokuserad på intervallpass och typer av pass, men känner väl nu att jag kanske zoomar ut lite från det. Men det är ju också kopplat till en viss trygghet kring olika pass och deras syfte och då behöver man inte fundera lite noga på vilken effekt man ska köra på ett visst pass.

Det finns ju också hjälp att få både med vilket pass man ska köra på onsdag samt en långsiktigt plan med progression, titta då närmare på mina träningsprogram . Jag pushar extra för dem just nu då de allra flesta som skaffar en träningsprogram skaffar det just mellan oktober-december för att inte hamna på efterkälken i utvecklingen mot sina mål.

Reklam

Cykloteket kör nu BLACK WEEK kampanj (annonslänk) och de brukar faktiskt ha riktigt bra deals. Kika gärna in det och gör det via mina länkar så får jag lite stöd till bloggandet om du väljer att handla något. 

Jag noterar tex
SCOTT SPARK RC 900 WORLD CUP AXS (annonslänk) för 60 000kr!
och
Gore C5 shakedry 1985 jacket(annonslänk) för 1600 kr!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

torsdag 19 november 2020

1 kg hit eller dit?

Ett kort inlägg om vikten.

I och med att jag inte kan träna ordentligt så bränner jag ungefär 1000 kcal mindre varje dag. Det i kombination med att jag släppt iväg kosthållningen helt och hållet gör att vikten blir svår att hålla nere. 

Viktens utveckling under 2020 visas i figuren nedan.

Kroppsvikt 2020, röd trend. Grå zon +-1 std.

Nu börjar det bli tydligt att trenden är ökande och har varit så sedan september. Det blir lite "tröstätande" för att man inte kan träna. Det är lite intressant att se att jag hade ett liknande eating sprea i mars när säsongen ställdes in. Då var jag både nere och omotiverad så då hade jag märktbart andra kostvanor. Mer skitmat helt enkelt. Småäta kardemummaskorpor och daimstrut mini till kvällsfika. Tar av alla kakor när det bjuds istället för bara den bästa! Utfyllnadsmat.

Men det är ju skönt att det är ganska små förändringar ändå, att snittvikten gått upp ett drygt kilo är ju egentligen verkligen ingenting. Det känns inte som det borde blir någon större utmaning att komma ner mot 67 igen när jag lägger lite fokus på det. Jag kommer ändå behöva äta mer än nu när jag börjar träna. Jag äter märkbart mindre portioner mat nu och det är väl det som gör att inte ökningen blivit större.  Men nån gång inom inte allt för länge ska jag skärpa mig och fokusera mer på kvalitén i det jag äter och kapa bort mycket att skräpet igen.

Sen en liten träningsstatus. Igår var första passet där jag inte kände mig som ett lik. Körde 2x30 min MAF. Alltså fixera pulsen och se vilken effekt man kan hålla på en given puls. Nedan jämföra jag gårdagens resultat med ett från april. Varje stapel i figuren motsvarar en 10 minuters period under intervallerna. Så de tre första tillsammans är den första 30 min intervallen tex.


Jag ligger drygt 50 watt under nivån från april. MAF är inget jag styr någon träning mot eller fokuserar på. Men nu när jag än inte kan köra någon högre intensitet så är det en hyfsat sätt att ändå få lite koll på status. Det finns lite att göra!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på: