fredag 15 januari 2021

En annorlunda träningsvecka

Den här veckan har varit en märklig sådan i termer av träning.

Som jag skrev senast så är monarken trasig och jag har beställt en ny axel. Fick veta idag att Monark först har skickat den idag, fredag. De fick ordern av Aktivitus förra fredagen. Det tog dem alltså 7 dagar att skicka ett litet paket. Jag blev faktiskt VÄLDIGT irriterad när jag insåg det. Ringde dem och det var massa ursäkter och ingen av dem var bra. Det är för mig en gåta hur man kan vara så dålig 2021 och ändå finnas kvar. De som är man beställer något på 60-talet. Skriver de ut ordern och postar den ned till lagret eller hur går det till? De borde nog släppa distributionen och bara tillverka saker, men även där ligger ju utvecklingen kanske 5 år efter konkurrensen så jag vet inte. Riktigt besviken. Nu har jag väl min axel på tisdag kanske. Hade ju räknat med att ha den nu redan.

Men detta att inte ha monark gör ju träningen mycket svårare att få till faktiskt. Sen har massa andra faktorer samverkat för att göra det ännu svårare. Min fru skulle reda bort onsdag-fredag. Så tre kväll då jag inte kan lämna huset. Hmm, okej, tur jag jobbar hemma så jag har lyckats träna på lunchen. Korta pass givetvis men hårda. Fick hjälp av svärfars att barnvakta en kväll så jag kunde åka iväg. Hade då velat köra utomhus men även vädret har varit mot mig. 




I tisdags var enda kvällen då ett långpass hade passat bra, men då var det bokstavligen snöstorm, gick varken cykla eller åka skidor på någon vettigt sätt då. Sen när jag hade barnvakt var de -22 så jag var och åkte skidor men fick avbryta för att jag håll på förfrysa fingrarna. Har gjort det tidigare så det går rätt snabbt för mig när de händer.

Så, det jag gjort är löpning, på löpband. Inte jättekul men det är ändå gett helt okej träning. 3 löp-pass med lite intervaller har fått stå för intensiteten. 4x4-4 min, 10x4.1 blev rätt bra, sen på slutet ett blandad pass som blev sådär. Ett kort styrkepass han jag också med. Än fast det är lite träning i tid så är jag rätt sliten, bara bomba in 3 löp-pass med lite fart känns helt klart. Har kört lutningen på 15% på bandet vilket gör det ganska skonsamt så det har gått okej.

Så centralt har väl ändå fått kroppen fått lite att jobba med, men cykelbenen har ju fått noll. Men på en vecka blir man inte så mycket sämre. Jag har inte blivit bättre det är helt klart, men förhoppningsvis så har jag försvarat nivåerna och ta vid till veckan. I helgen blir det nog ett långpass utomhus på morgonen och vädret tillåter, så får jag inte lite timmar, sen söndag vet jag inte, vi har gäster så det kanske blir en kvällstur utomhus.

Sen roligare grej är att jag skickat cykeln på genomgång hos ett proffs, Cykelgaraget i Skellefteå. En kille som gör cykelverktsad i garaget. Känns toppen att lämna det där åt någon som har mer koll än mig. Det kommer bli helservice båda dämparna som huvudnummer, sen hittade han massa annat som han tyckte behövdes =) Mina underhållsrutiner matchar kanske min användning. Så det blir toppen att få det i prima skicka inför en ny säsong.


 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

söndag 10 januari 2021

Haveri och 3 x 3h

Lite småstressad nu, igen. Monarken är nere för räkning. Inga intervall på cykel tills det är löst.

Monarkhaveri

Monarken började låta som ett tröskverk så det var läge att sträcka på kedjan, alltså lossa hjulet och justera ut det lite, klart! En sån grej man vill "snabbgöra" en kväll för att kunna träna vidare utan avbrott. Trodde jag. 

Först visade det sig att kedjan var så uttänjd att det gick inte att få det bra, den passar liksom inte längre på drevet, utan glappar redan där. Okej, ny kedja! Biltema nästa dag, hade precis rätt kedja perfekt. Hem, montera, men... 

När jag skulle skruva fast hjulet igen visa sig ett problem som jag troligen haft ett tag. Gängan på navaxeln var helt trasig, även på muttern. Så det gick helt enkelt inte fästa. Hmm, det var värre. Kontakt med Monark Service och sen Aktivitus som är ÅF. Jag har nu beställt en komplett sats för navaxeln via dem. Så nu är det bara hoppas de har snabba leveranstider så jag kan få ihop den snart!




Frikransen ingår i satsen så jag tänkte byta den också, tror egentligen inte det behövs allt känns väldigt solitt. Men jag kan säga att få loss den höll på bli min död, det gick inte att gänga upp, allt jag försökte använda gick sönder eller blev snett, detta var stål... Till slut fick jag plocka sönder hela frikransen så kulorna ramlade ut åt alla håll för att få loss den. Går inte få ihop igen men de behövs ju inte. Det är en del till som ska loss för att byta det sista lagret, men ärligt jag får inte loss den utan att riskera att förstöra hela hjulet och gängorna. Så det lagret får gott sitta kvar, vågar inte riska nå mer strul nu. Byter axeln och lagret på ena sidan, samt frikransen. Det blir nog bra. Med detta och så med ny kedja tror jag den kommer spinna som en katt, framför allt kedjan givetvis. 

Hade helst smältwaxat kedjan, men det är så bökigt att ta loss kåporna och kedjan så det är inte aktuellt. Kommer köpa droppwax att smörja kedjan med istället.  

Utan monark blir det inga intervaller gjorda! Det är inte vettigt köra intervaller utomhus nu för tiden. För halt, spårigt, snöigt. Går inte få vettig intensitet. Ingen akut fara än om det inte skulle bli några intervaller en vecka så länge man har volymen kvar, jag har ju utecykeln. Sen har de snöat en del här på slutet så jag kan också åka skidor. Inte åkt en meter i år än så de kan ju vara läge att börja. Men jag har ärligt lite för dålig på åka skidor för att kunna hålla riktigt bra intensitet över längre perioder också. Men typ "tröskel" bara mosa på fart kan man ju fixa. Sen kom jag på att på gymmet kan ju lätt lösa rätt tuffa intervaller. Antingen assault bike, rodd eller löpband funkar ju fint. Eller bara typ thrusters, wallballs, boxhopp går ju driva rätt bra puls med, så det löser sig nog. Sen kan man ju bara skippa intervaller en vecka också, lyfta volymen då istället, vilket är lite svårt.

Veckans träning

Veckan som varit har blivit en riktigt bra träningsvecka. Bara ett intervallpass visserligen, men de beror ju på monarken. Men ett intervallpass och så ett styrkepass fick stå för intensiteten. Körde frivändning och stöt så de är bra explosivitet i det!


Däremot har jag fått in hela 3 stycken distanspass på över 3 h vardera! Totalt landade veckan på 13 timmar. Det är strålande! Anpassade givetvis lite eftersom jag inser att veckan som kommer kanske inte bli lika vass som vanligt, därför passade jag på att köra 3 h både lördag- och söndagmorgon. Var iväg innan kl 7 på morgonen innan hela gänget vaknat, skönt! 




Svårt komma mycket högre än så i volym utan att lägga till ytterligare ännu längre pass 4-5 h. 



Kör oftast med 2 bars på ett pass på 3 h. Första kring 90 min och sen en till kring 150 min. Har vatten i ryggsäck, med slangen under en väst! Viktigt! Är slangen i vinden måste man dricka varje minut för att den inte ska frysa. Under väst klarar den sig mycket bättre!

När jag började skriva tyckte jag jag hade 3 rubriker, hmm, kommer inte på vad jag tänkte nu. Får väl se när jag kommer på det igen =)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

onsdag 6 januari 2021

Träningsstatus och kommande VO2max-test

Inte så mycket att rapportera, under ledigheten har träningen gått lite på sparlåga. En del bra pass och en del sämre. När man reser och inte är hemma och bor i stuga med massa folk blir det svårt, men jag hade också planerat för det genom att träna lite hårdare inför. Så två veckor nu med lite mindre volym. Men från denna vecka är det på med utvecklande träning igen.




Igår körde jag första vo2max passet sedan jag hade covid, 4x6 minuter 40-20, arbetet på 400 watt och vilan på 230 watt. Kändes helt okej, att "bara" köra 6 minuter gör det rätt mycket lättare eftersom belastningen ackumuleras och de 3 första är oftast inte så kämpiga. Därefter kommer pulsen sällan ned under tröskelpuls. Men en bra tryggt pass, får attackera mer en annan gång. Inte supertaggad just nu, vet inte att vara hemma tar liksom den bästa energin ur en rätt många dagar. 

Barnen är 2 och 5 år och det är inte direkt ovanligt att de är bråk och skrik i vänstervarv som man blir rätt slut och less av. Krävs att man själv har en hög energi för att hålla allt på en bra nivå. 

VO2max-test


Fick en present av min fru att jag ska få köra ett riktigt VO2max-test! Det ska bli väldigt roligt att få en verklig uppmätt siffra. Det kommer vara laktattest också. Sen ser jag en gyllene möjlighet att köra mina egna test (Padilla) under samma vecka och på så sätt få se hur väl det stämmer mot uppmätt. Då kan jag sedan bättre förstå vad mitt verkliga VO2max kan vara utifrån mina beräknade tester!

Testet kommer jag nog planera in fram mot säsongstart i april nån gång, man vill ju få in ett riktigt fint värde, så det blir ett lite delmål för träningen också att riktigt bygga kapaciteten.




Träningsprogram

Det är många som hör av sig nu kring träningsprogram! Roligt, det är ju nu det verkligen börjar. Har man inte lagt en plan redan så är det nu hög tid att göra det. Köper man Grund + Build (16+16 veckor) så har man träning Jan-Feb-Mars-April och landar i början på Maj så absolut redo man kan vara!

Kika närmare på träningsprogammen här och hör av er!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på: