måndag 8 april 2019

Drev, kassett och utväxling för XCO och XCM?

Tänkte förklara hur jag resonerar kring utväxling och val av drev, då det är en fråga som nästan alltid kommer upp inom MTB kretsar.

Runt eller ovalt drev?

Det finns som bekant både runda och ovala drev fram för MTB med singelklinga 1x. Ovala sägs ha vissa fördelar med bättre kraftutveckling där benet är som starkast och jämnare kraft runt varvet. Jag har testat båda och tycker inte det är någon enorm skillnad som man känner direkt. Framför allt inte när man byter TILL ovalt. Men när man kört ovalt ett tag så tycker jag man märker av det mer när man byter tillbaka till runt igen.

Hela förra sommaren körde jag alltså ovala klingor fram. Både 34t, 36t och 38t. Jag har helt klart fastnat för det och kommer fortsätta använda ovala klingor. Men jag tycker inte man kan ge någon allmän rekommendation då det i slutänden är en smaksak. Men jag skulle rekommendera alla att testa både och, hur ska man annars veta vad man gillar bäst? Ett drev kostar sällan mer än 500-600 kr vilket är relativt billigt i cykelprylarnas värld.

Utväxling

Här finns det mer att säga. Den utväxling man har tillgång till beror på kassetten och framdrevet ihop. Moderna kassetter, 12 delat, har oftast en utväxling mellan 10-50 ungefär. Så har man då som exempel ett framdrev med 34 kuggar har man tillgång till utväxlingar mellan 34/10 = 3.4 och 34/50 = 0.68. Hade man haft samma kassett men ett drev med 38t fram så hade det blivit 38/10 = 3.8 och 38/50 = 0.76. 

Jaha, men vad ska jag ha då? Det finns som jag ser det 3 saker att tänka på. 
  1. Klara jag de branta och långa uppförsbackarna på den lättaste utväxling jag har tillgång till?
  2. Trampar jag ur tyngsta växeln på snabba partier?
  3. Var på kassetten ligger mitt huvudsakliga arbetsområde? 
1. Man måste ha en tillräckligt litet framdrev för att kunna hålla uppe den kadens man föredrar även i de brantaste och tuffaste klättringarna. Måste man gå på låg kadens i klättringarna finns stor risk att slita ut sig muskulär. Men detta är givetvis en personlig preferens. Jag gillar att trampa snabbt kring 90 kadens och vill inte behöva gå ner på 70 för att klara en backe.

3. Även om jag inte trampar ur helt så finns en risk med för litet framdrev att man måste ligga stora delar på de allra minsta dreven i kassetten. Dessa drev slits hårdast på en kassett och det är också störst hopp mellan dem. Mellan den näst högsta och högsta växeln skiljer det ofta 20% i utväxling, 10 till 12 kuggar. Det gör att det är svårt att hitta en optimal växel om man ligger ofta kring de minsta dreven bak.

Jag utgår nu från min nya cykel som exempel på hur man kan tänka. Årets tävlingscykel kommer monterad med en XTR M9100 kassett med utväxling mellan 10-45. Fram sitter ett runt 34t drev som jag kommer byta till ett ovalt.

Superior Team XF 29 Issue 2019
Efter att testat kan jag konstatera att jag trampar ur högst växeln (34-10) kring 55 km/h. Den näst högsta växeln (34-12) trampar jag ur kring 40 km/h och den tredje högsta växeln (34-14) trampar jag ur kring 33 km/h. Med trampa ur avser jag inte att man trampar helt i luften utan att jag inte längre kan öka effekten på ett bra sätt, kadensen blir obekväm. När man "trampar ur" beror alltså på vilken kadens man trivs med och kan leverera effekt vid.

Det är alltså egentligen ingen stor risk att man helt trampar ur. Men både på Cykelvasan 2018 och Mörksuggejakten 2018 så hade jag hastigheter kring 55 km/h. På Mörksuggejakten hade jag en hel kilometer med 54 km/h i snitt.

Punkt 2. kan vi alltså säga är grön med 34t. Men hur blir det med punkt 3. Arbetsområdet? På cykelvasan var snittfarten 32 km/h ungefär. Det innebär alltså att för merparten av loppet kommer jag ligga på de 4 minsta dreven i kassetten. Stora hopp mellan växlarna och högt slitage, även för kedjan misstänker jag. Att på snabba lopp ha ett större drev flyttar arbetsområdet längre in på kassetten och det tror jag är den stora fördelen, jämnare växling framför allt.

Punkt 1. då? Det måste man i princip testa! Jag brukar cykla till de brantaste backarna vi har här omkring och testa. Cykla uppför både i full fart men också i "långloppsfart" och se vilken växel jag behöver använda samt vilken kadens jag kan hålla. Att bara testa med maxinsats blir inte rättvist eftersom jag troligen inte orkar göra sådana efter några mil in ett lopp. Märker man att det går bra och man kanske inte ens behöver minsta drevet på kassetten, bra då behöver man inget mindre drev. Är det däremot så att man måste sänka kadens ordentligt då får man fundera om man ska ha ett mindre drev fram, eller till och med en större kassett.

Utifrån mina test förra sommaren så fanns inga backar där inte 34t räckte och även med 38t så har jag klarat i princip alla backar vi har här. Även om just 38:an blir lite på gränsen. I fjol hade jag dock en kassett med 10-50, jag har alltså nu lite tyngre lättaste växel.

Slutsatser

Baserat på mitt sätt att testa så kommer 36t oval bli lagom som huvuddrev fram, men jag kommer göra om mina tester av klättringarna för att se om en 34t oval kan bli nödvändig på vissa race eftersom 45 är största bak. På XCO-lopp är det sällan någon toppfart att prata om så där är en 34t oval egentligen ideal för att få ett bra arbetsområde på kassetten. Men som sagt, jag måste testa våra XCO-banor här omkring för att känna om inte 36t kan räcka till allt. På cykelvasan behöver man verkligen inga låga växlar så där hade 38t varit de bästa men då de bara är ett lopp så känns de inte motiverat att skaffa ett drev bara för det.

Hur tänker du kring utväxling?

RaceFace 34t runt drev


2 kommentarer:

  1. Ser tajt ut med oval 36 på den cykeln.
    Funkar det utan att ta i svingen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nje, men får använda en bricka för att flytta ut drevet något.

      Radera