måndag 27 maj 2019

Däck, däck och däck för mountainbike!

Nu har jag bytt bort mina slitna RaceKing-däck från cykeln. Jag körde med förra årets däck nu i början av året när man ändå gnetar mycket asfalt och grusvägar. Nu har jag satt på de nya versionerna Racing Ralph och Racing Ray!

Inlägget innehåller annonslänkar för wiggle, tooorch och cykloteket.

Jag har tidigare skrivit en genomgång av min upplevelse av skillnaden mellan Rocket Ron och RaceKing i inlägget RaceKing vs Rocket Ron/Racing Ralph.

Racing Ray är en nytt specifikt framdäck som är relativt aggressivt. Efter att kört några tekniska rundor kan jag bekräfta att det är grymt bra grep, gick fint att ladda hårt i kurvorna! Däremot ska de inte rulla lika lätt som några av de andra däcken jag funderar på, inget jag upplevde direkt men inte svårt tro med det mönstret.


Däckval!

Kommande helg är det Lugnet XCO på lördagen och Långa Lugnet på söndagen. Jag kommer inte stansa om däcken mellan racen utan vill köra med samma setup för båda. Annars för enbart XCO hade jag kunnat tänka mig Ray som framdäck. Men är banan helt torr så är det nästan onödigt med ett så aggressivt däck. Särskilt med tanke på att jag ska köra Långa Lugnet på samma däck dagen efter.

Jag funderar på 2 varianter:

  • Racing Ralph fram och bak
    • Ralph rullar bättre än Ray och funkar kanon som all around-däck.
  • Racing Ralph bak och Rocket Ron fram 
    • Klassisk kombo och jag tror Ron ska rulla något lättare än Ray.
Jag har inte hittat någon test av rollmotståndet som inkluderar nya Racing Ralph och Racing Ray tyvärr. Men enligt Schwalbes egen gradering så ska Racing Ralph rulla lättare än både Ray och Ron, slagen bara av Thunder Burt.

Nya Racing Ray och Racing Ralph

Tänker man ändå längre än helgens tävlingar så finns ju också andra lättåkta banor som tex Kraftloppet i Skellefteå och Cykelvasan förstås. RaceKing är ju ett väldigt lättrullande alternativ men fram kommer jag inte sätta RaceKing (wiggle) igen. Det är så otryggt i kurvorna. Det känns fel på något vis att blanda olika märken på däcken fram och bak. Men rent funktionellt känns det som RaceKing bak och Racing Ralph fram vore en rätt bra snabb långloppssetup. Annars är de väl några andra möjligheter jag funderar på

  1. RaceKing bak, Rocket Ron fram
    • För något bättre grepp fram
  2. Maxxis Aspen fram och bak
    • Aldrig testat Maxxis och detta däck verkar också väldigt lättrullat men med lite större sidodubbar.
  3. Racing Ralph Fram och Thunder Burt bak
Annonslänkar:
Racing Ralph, Addix Speed, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch)
Racing Ray, Addix SpeedGrip, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch)
Thunder Burt, Addix Speed, TL Easy, SnakeSkin 2.25/29" (tooorch)
Maxxis Aspen EXO 29" (cykloteket)

Sist jag punkade med Thunder Burt ifjol så sa jag aldrig mer. Men det var i en stenig hopplinje, på Cykelvasan borde man inte få genomslag i all fall. Risken där är väl att däcksidan skärs upp eller att man kör hål på en vass sten. Emil Lindgren körde precis setup nr 3 från ovan på Pearl Izumi MTB. Sen känns det som jag fram mot vasan kommer testa Maxxis Aspen också, det känns som en bra alternativ där.

Det handlar på sin höjd om några enstaka watt så man kanske inte ska övertänka. Men å andra sidan så kostar det väldigt mycket att öka sin tävlingsfart med några watt så att inte optimera är dumt. 

Det slutade med att jag nu beställt ett till Racing Ralph och kommer till nästa helgs tävlingar köra Racing Ralph både fram och bak. Det känns som en bra kompromiss för både XCO och långlopp, så får jag se hur jag gör längre fram på övriga race!




2 kommentarer:

  1. Hej! Var det snakeskin-varianten av Thunderburt du fick genomslag med? Funderar på köra Thunderburt och RacingRalph då jag tycker Racingralph rullar rätt tungt på lättåka partier. Har tidigare kört Raceking (inte protection) tubeless som känns superlätt och snabbt. Då jag knappast attackerar lika hårt som dig i kurvorna tycker jag fästet har varit helt ok men hål i däcksidan när jag kom i mål på kraftloppet förra året samt efter 3 mil på Vasan gör att jag inte vågar köra det längre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag det var. Problemet är att ddet blir så lite gummi när det inte är några dubbar så de blir ju som att åka på en slang. Det kan säkert funka men det är något man offrar för det bättre rullet. Den nya Racing Ralph tror jag rullar bättre än den tidigare. De har större dubb som sitter tätare så den är gjord för att rulla bättre än föregångaren. Men vid blött före får man nog tänka om för jag tror det rensar dåligt.

      Radera