måndag 30 augusti 2021

Race report Kraftloppet 2021

Dubbelrace i helgen som varit, här kommer rapporten för första tävlingen.

Inför

Kändes skönt med en hemma tävling där man kan va med och hålla bättre koll i fältet. Samtidigt det faktum att jag skulle köra både lördag och söndag skapade en viss oro, hur skulle kroppen tåla det, skulle man slita 100% dag 1 eller skulle man försöka spara något? Jag körde samma uppladdning som vanligt, men det blir mindre tryck inför när det är mindre fält. Kortat ned mina uppvärmningar nu extraa mycket för att inte slösa massa energi som kanske behövs dag 2. Men kör några korta efforts för att få upp lite puls än om jag aldrig är upp mot tröskelpuls. Jag körde Racing ralph 2.25" med 1.2 bar fram utan insert och 1.25 bak med insert.

Energi

Kraftloppet är ca 1:50 i tid så jag hade räknat på att ta 3-4 dl sportdryck på cykeln vid start, dricka upp den till varvningen efter 35 minuter och sedan få med en 650 ml flaska ut på resten. Samt då ett par gel i softflask i fickan. Jag glömde uppvärmningsflaskan på cykeln så körde första loopen med 2 flaskor, än hur mycket smart man räknar ut innan så måste man ju genomföra det också =). Jag var ändå lite slarvig med att dricka och framför allt gelen hade jag inte fipplat fram mer än 1 gång tror jag. Så jag låg lite lågt i intag. Det var ju inte alls bra för morgondagen men det återkommer vi till.

Race

Starten går rätt mycket lugnare än man är van, första 10 min går lätt uppför men det är många som hänger med eftersom det inte är någon våldsam körning. Efter 10-12 minuter kommer vi till första stigen och där vill man inte ligga längre bak, jag kör på uppför stigen och när vi kommer ut på grusvägen efter 3 minuter så är det bara jag, Niklas, Viktor och Stefan som syns till. Vi börjar rulla på och hjälps åt rätt bra.

Vid lagningen dumpar jag både flaskan jag druckit ur samt flaskan som var balast. Tengman noterar att vi gått in 30 sekunder off min energiplan och blir lite orolig hur vi ska klara resten av loppet ;)

Niklas drar rätt hårt ut från varvningen och i den svaga uppförsbacke vi har ut på banan. Han har sitt ess i rockärmen att han är den enda av oss 4 som inte kör tävling dagen efter, så han kan grilla lite. Vi rullar på och ca 50 minuter in i loppet kommer det en backe på ca 60-90 sekunder som är lite kritisk. Tengman som inte kunde banan hade dragit in där. VI körde på rätt bra uppför backen, jag har 566 watt på 60 sek och 498 watt i 1:39 förbi där. De räckte för att vi i teamet skulle få sådär 40-50 meter på Tengman och när vi kommer ut på vägen igen så kör vi hårt lagtempo för att skapa en lucka och säkra pallen för teamet. Från starten på backen och 16 minuter framåt snittar jag 340 watt vilket ger rätt bra fart när man är 3 som hjälps åt.

Efter ett tag så börjar vi lugna oss lite och mer kör en stabil fart. Niklas drar fortsätt något hårdare än oss andra. Jag lägger mig först på stigarna för att visa vägen genom surhålen. Samma sak på stigen mot klinten. Det är ett sånt ställe där jag tänkt innan att man kan skapa en lucka, den stigen kan jag bra och har kört den snabbt många gånger. Men i läget som är nu så är det ingen större vits. Jag får några meter ändå, men jag har ingen lust att ligga och elda solo sista 15 km sen är både Niklas och Viktor så pass starka på den typen av åkning så det hade jag nog aldrig rott i hamn ändå. Vi fortsätter följas och hjälpas åt. Kring 1:20 så börjar jag få krampkänningar mest i vaderna, inte så det hugger men de spelar lite fiolsträngar.

Nedför en jättebrant grusbacke gör Viktor en oväntad och därmed rätt bra attack i typ 70 km/h. Han får 50 meter och matar på bra framför, varken jag eller Niklas agerar direkt på det utan Niklas mosar sakta ikapp det och efter några hundra meter lägger Viktor ned det projektet. Sen blir det avstannade in mot stadion.

In på elljusspåret så testrycker jag lite i de korta 20 meters backarna men de är för lite. Sedan där de går lätt utför så hör jag någon ladda på men jag hinner komma upp i fart och viker in på Viktors hjul. När vi kommer till sista kurvan innan sista backen så är det några från motionsklassen som har väldigt svårt att flytta på sig och Viktor hamnar lite bakom dem medan jag tar ett annat spår och kommer förbi så jag ligger först. Jag vill inte attackera direkt på den där situationen då de inte kändes kul så jag väntar till jag ser att både Viktor och Niklas är någorlunda med igen. Sen gör jag min attack 100% uppför den sista lilla knäppan på elljusspåret. 1100 watt i 2 sek och sedan 20 sekunder med snitt 900 watt. Det biter bra och när jag på krönet kikar bakåt så har jag fått en hälsosam lucka. Trycker på den sista lilla utförsbacken och rullar i mål som vinnare!

Jätteroligt att vinna hemmatävlingen! Skönt också inför söndagens race att ha med sig ett bra resultat, det sänker pressen lite. Hade man sparat och vikt ned sig dag 1 så måste man ju gå hårt dag 2.

Sällan upplevd lyx att cykla hem från tävling, som man vunnit, och sätta sig på balkongen i solen!

Analys

Snittpulsen blev 164 några slag under tröskel.

Snitteffekten blev 304 watt och profilen är märkbart en annan än XCO. Mindre rulltid och mindre riktigt hårt, men mycket tröskel istället. Det blir en annan belastning att mosa på bara istället för att köra hårt upp och sedan rulla i stöket på XCO. Här är det mer att man bli nedmald. Nu är det ju inte just nå längre än ett XCO i och för sig.

Än om det gick lugnt i perioder ser man på W balance att det var ett rätt hårt lopp. Jag hade årsbästa effekt på 19-27 sekunder, 60-97 sekunder och alla tider över 15 minuter. Så ja, lite gas krävdes det.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------