fredag 5 juli 2019

Elit eller Master?

Nu i år har det gått bättre än väntat för mig. Efter de första resultaten på vårkanten så tänkte jag att de kunde varit en omedveten formtopp, men det verkar som att jag lyckats sätta en mycket bra grundnivån som helt enkelt är högre i år. Detta gör att många frågar om jag inte borde köra elitklass istället för H30.

Att jag vann H30 på långa lugnet var verkligen häftigt och något jag aldrig hade ens kunnat drömma om innan säsongen drog igång. De värsta H30-kanonerna var visserligen inte på plats, men de tar inte bort något då man måste ställa sig på linjen för att ha en chans. Jag tycker ju själv ofta att de som vinner H30 borde köra elit, och det står jag nog fast vid.

Men det handlar inte bara om i fall man vinner tycker jag. Om man vinner H30 på 40:e plats i totalen, ja då är väl H30 rätt rimligt. Men när man börjar vara ner mot topp 20 i totalen känns det mer rimligt att tävla i elitklassen, vilket kommer vara dem man har kring sig i resultatlistan. Är man däremot H40 eller H50 tycker jag gott man kan få köra master och slippa tampas med 25 åringarna i elit. Även om de bästa i H40 verkligen håller hög nivå. Nu senast i Ränneslättstuen var vinnaren i H40 också 12:a i totalen, och är såklart egentligen på "elitnivå". Kollar man elitklassen så noterar jag 3-4 stycken 40+ som ändå kör elit, kudos.

Några smågrejer kring licenserna innan jag fortsätter. För det första så är det enbart på SWEcup XC, Långloppscupen och mästerskap där det spelar roll vilken licens man har. För det andra så kan man bara ha en licens samtidigt. Jag vet inte om man kan växla den från lopp till lopp utan kostnad. Får kanske kolla upp det.

Långlopp

Om vi börjar med långlopp så har jag inte jättemycket resultat att utgå från i år, men om vi ponerar att min nivå ligger mellan placering 20-30 i totalen på långloppen. Där ligger jag verkligen på gränsen för vad som är elit och master. Men de 3-4 (Midelf, Bohman, Ringvall mfl.) bästa i H30 ligger alla stabilt mellan placering 10-20 på långloppen. Bäst i H30 har Mattias Bohman varit och han har också varit så högt som 8:a i totalen. Så om jag börjar räknas som sandbagger så finns det många framför mig som också ska få den titeln. På senaste loppet Ränneslättsturen var de fyra första i H30 placering 14,15,17 och 18 i totalen. Detta är i mina ögon elitåkare som väljer att köra master av olika anledningar. Vore faktiskt intressant hör hur andra i toppen av H30 resonerar kring sitt val av klass. Jag utgår från att de också får frågor varför de inte kör elit :)

Men man kan ju inte bara peka på andra utan måste ju göra det man själv tycker känns bäst. Fortsätter jag stalka resultatlistorna och matchar mot de som var med på Lugnet så verkar det som jag skulle kunna hålla topp 4-8 rätt stabilt i H30 om allt stämmer. När man väl är på den nivån tycker jag ändå det är mest intressant att värdera resultaten i totalen och inte baserat på vem som råkar välja att köra master eller inte. Det är inga priser i master även om det var väldigt häftigt att få vara med på prisutdelning såklart. Så gällde det enbart långloppen skulle jag absolut kunna tänka mig att köra elitklass. Där startar man ändå tillsammans. Kör jag H30 värderar jag ändå totalen, kör jag elit kommer jag ändå kolla vad de hade gett i H30.

Långa Lugnet 2019

XCO

XCO är egentligen där jag är mest intresserad att köra H30, eftersom där är det separata starter för master och det är roligare att racea med dem som är på samma nivå som en själv. Det är (kanske) roligare att tävla där man kan ha en chans på pallen en bra dag istället för att sladda i slutet av ett elitfält och i princip försöka att inte komma sist. Sedan förra årets 4:e plats i H30 på SM så har jag också en liten dröm att få ta en medalj på ett SM, det vore verkligen häftigt. Jag tror jag har chansen i master, men just till mästerskap dyker det upp många som tänker samma sak. Det är dessa "elitåkare" som väljer att köra SM i H30 som gör att man i princip måste vara elitåkare för att kunna ta en medalj. I elitklass skulle ett rimligt mål istället vara topp 20 eller något i den stilen. Men då kan man också kalla sig 20:e bäst i Sverige på XCO, något som lockar och är stiligare än att behöva börja förklara resultat och klassystem.

Jag är kluven, dels vore det häftigt att testa köra elit om jag nu har möjligheten. Att få matcha sig mot de bästa och att få göra det just i XCO som är det som troligen passar mig bäst. Tävlingstiden blir längre i elit men det är nog inte till någon nackdel för mig. Jag tappar sällan placeringar mot slutet av lopp. Å andra sidan är det roligt att kunna tävla i täten av H30 och så är det den där SM medaljen som lockar. Men det sköna med elit är att måttstocken på något vis är mer konstant. En placering i H30 är så beroende på vilka som väljer att köra H30 det året. 

I år kommer jag i alla fall inte ändra min licens eftersom jag nu redan har H30 och dessutom redan är anmäld till SM. SM är också den sista tävlingen i år där det spelar någon roll vilken klass man kör. Sen är det Cykelvasan och kanske fler lokala race där det ändå är alla mot alla. 

Jag är visserligen sugen både på Finnmarksturen och SWEcup XC-loppen senare i september. Det sura är att XCO-loppen ligger kring Jönköping eller Göteborg vilket innebär en nätt resa på 220 mil t.o.r. och drivmedel för sådär 2800 kr plus boende då. Att åka själv går inte motivera så det skulle vara om man hittar någon att samåka med. Har försökt ragga sponsorer för resorna men det har gått sådär, det kanske är lättare om man kör elit ;)

Detsamma gäller Finnmarksturen eftersom SM XCO är helgen innan så kommer de inte vara läge för familjen att hänga med och jag kör inte själv utan då skulle man i så fall haft någon att samåka med. Men jag har inte varken hört mig för kring möjligheter för det eller helt bestämt mig vad jag vill. Men det känns skadligt att inte racea när jag nu är i så mycket bättre slag i år än jag räknat med. På XCM SM vore dock topp 10 i H30 bra för mig, då det känns som de bästa i H30 har ytterligare en nivå på den typen av lopp.

Slutsats

Vad landar jag i då? I år kommer jag köra H30 året ut och inte byta licens. Sköter jag min vinterträning ordentligt så att jag ligger på samma nivå som jag gjort i år (eller kanske ännu lite bättre?) så ska jag ta en ordentlig funderare om jag inte ska ge elit en chans nästa år. Men det är länge tills dess och mycket kan hända så vi får se helt enkelt. 

Det som ytterligare skulle tala för elitklass är att master finns kvar och jag hinner troligen få flera år i masterklasser om jag fortsätter ha motivation att träna. Kanske får skjuta upp mastermedaljen tills dess. Lättast vore väl att ta den i år och så gå vidare till elit? Vi satsar på det.

4 kommentarer:

  1. Tycker du ska satsa på att köra elit! :) Veteranklasserna finns ju kvar att gå tillbaka till senare, blir ju lite nu eller aldrig. Kapaciteten att hävda dig skapligt även med de allra bästa verkar ju onekligen finnas där och din utvecklingskurva verkar ju inte ha stagnerat än, så om motivationen finns tycker jag du ska försöka. Sen tycker jag det trista med H30-tävlingarna i speciellt XCO är att motståndet är väldigt varierande och att det i vissa tävlingar är väldigt få startande. Lite får jag känslan att det kanske vore bättre att inte ha nån H30-klass, eller ändra till H35. Skulle nog höja statusen på elitklassen också. Men va fan, en annan blir ju H40 nästa år, så då får man tuffare konkurrens oavsett :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas jag lyckas hålla nivån på träningen så de känns görbart till nästa år. Jag håller med det är väldigt beroende på vilka som kommer på just det racet och är det 5-6 stycken är de ju inge kul. haha, ja H40 det är ingen lek=)

      Radera
  2. Mycket intressanta tankar och funderingar även om jag kanske är lite sen på bollen :)

    Har också funderat mycket kring det här men konstaterat att det är bredden i elit som är för liten och inte veteranerna som är för bra. Sverige är helt enkelt ett väldigt liten cykelnation. De veteraner vi har i Sverige håller dock mycket hög klass och vissa är till och med världsmästare vilket är väldigt imponerande.

    Jag tror också det är lättare för veteranerna att hävda sig i långlopp än på XCO. XCO kräver ofta mycket mer Explosivitet som veteranerna inte är lika bra på.

    Personligen tävlar jag gärna mot de bästa i min klass. Hade jag fått chansen att ställas även mot en världsmästare i h30 hade jag tyckt det var roligt även om jag åkte på stryk så det bara visslade om det. Detta för då vet man vad som krävs. Tror också alla skulle få en mer realistisk bild över deras egen förmåga och nivå.

    Klart man hör folk som i uppgivenhet klagar på att de bästa borde köra elit. Tror det helt och hållet beror på att de tycker sig träna så hårt och mycket de bara kan men fortfarande inte har en chans.

    Ser vi till de som tävlat i h30 i år så är de främsta Midelf, Bohman, Ringvall mfl säkerligen på en nivå som är top 10 om inte top 5 i världen just nu i vår åldersklass. Varför ska de då köra elit där de sett till världseliten inte ens platsar bland topp 100-200?

    H30 är också en klass som allt för ofta tidigare år dragits med väldigt få startande. Oftast under 10 på XCO race! I år har det sett annorlunda ut vilket är väldigt roligt. Men det är också en klass som ligger i gränslandet till Elit. Flera av de absolut bästa i världen hade fått köra i klassen. Men hur skulle man begränsa det? Med att man bara får träna x antal timmar/vecka månad? Eller att man måste jobba minst x antal timmar/månad? Nja det fungerar nog inte…

    Personligen hade jag hellre varit bland de bästa i h30 än utfyllnad i elitledet men du gör som du vill :)

    Tror även flera som idag kör Elit hade mått psykiskt mycket bättre om de hade gått ner till H30 istället för att bara harva på och klaga på det ena och det andra tävling efter tävling. För fasen cykling och tävling ska i första hand vara kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men kör man H30 så kör man inte mot de bästa i din "klass". Eftersom säkert 10-15 stycken som är före i elitklass är också i ålder H30. Så att vinna H30 beror bara på att ingen av de mellan 30-40 år som är bättre har valt att köra den klassen. Vem som helst av dessa skulle kunna välja att köra H30 ett år och vinna allt. Bara kolla SM XCM nu i Ludvika, de 6-7 första är alla över 30. Det är problemet med just H30, den kanske skulle starta på H35 istället.

      Veteraner tycker jag därför är från H40 och uppåt, och där tycker jag inte man behöver fundera på elit om man inte är extremt bra. Tex Flockhart blir H40 nästa år men med den nivån känns de inte som någon vits att köra H40.

      jo, H30 får få deltagare eftersom många över 30 också kör elit. Det skulle kunna funka som i USA när man måste samla poäng på lägre nivå innan man får klassa upp sig till elit (de har 5 nivåer, cat 1-5, utöver master). Det skulle också öka prestigen i att köra elit. Nu kan vem som helst bara anmäla sig dit.

      Det är just det du nämner att tävla mot de bästa som lockar med att köra elit. I H30 kör du aldrig mot de bästa! Du säger att de bästa i H30 i Sverige är toppnivå i världen. Men vilka som är bäst i H30 beror bara på vem som råkar välja att köra H30. Det är det jag känner sänker H30. Men jag vet fortfarande inte. Det är ju rätt roligt att köra för medaljer också, även om dessa medaljer blir lite urholkade av det finns 10 personer som lätt hade kunnat plocka dem om de bara valt en annan klass.

      Radera