måndag 17 maj 2021

Komponentbrist och WC analys

För det första måste jag ju reda ut detta med min felvända drev. 

När jag tog loss drevet på alman insåg jag snabbt att den går bara montera rätt. Så då var det tillbaka till OIZ:en och se om den var fel i all fall. Vilket den var! Efter lite funderande insåg jag också felet. Jag hade vänt drevet åt fel håll, alltså sätt insidan utåt. Detta gjorde att istället för maxmoment vid 108 grader så fick jag det kring kanske 80 grader, cs 30 grader fel alltså. Detta har jag alltså kört hela förra säsongen på! Känner man ännu dummare nu än när jag trodde det var Alman som var fel.


Deras instruktion är tvetydig och eftersom den offset jag har på detta drev gör den nästan helt symmetrisk så gick jag faktiskt på utseende, alltså att den frästa profilen ska vara utåt, för så har alla mina andra drev från Garbaruk sett ut. Men med denna offset var det alltså fel.

Självklart borde jag ha noterat att maxmoment ej inträffade vid 108 grader som specat. Men jag var väl stressad som vanligt.  


Nu har jag alltså alla drev åt rätt håll och i rätt vinkel, hoppas få ett par extra watt nu då ;) Inget jag kommer nämna i mitt CV att jag körde en sommar med felmonterat ovalt drev.

Annars så har sommaren både hunnit komma och gå här. Jag var och körde riktiga XC-intervaller på en minibana som en klubbkompis byggt runt sitt hus. Både, hopp drop och berms! Galet kul och till råga på allt var de så varmt att det blev perimär i kort-kort.

Gasade fullt ställ några varv och körde sen lugnare varv mellan, handlar om att få lite volym på stig nu.






Vi var i Lycksele över helgen och under lördagens pass så började växelreglaget krångla, tum-spaken hakade inte i och jag kunde inte växla ned mer än de 3-4 högsta växlarna. Jag la upp en bild på instagram då jag mekade och har fått massor av input från folk som har haft precis samma problem. Att tummen slutar hakar i på XTR. Detta håller jag nu på att reklamera mot Shimano med hjälp av Sambike där jag köpte cykeln. Samtidigt har jag dränkt hela reglaget i WD40 då jag tänker att de säkert torkat/rostat ihop lite extra under vintern. Så jag hoppas de ska funka skapligt nu till jag i så fall kan byta.

Men då det är sån brist på delar vågar jag inte ligga och vänta på hur det går med det ärendet, utan jag damsög internet efter ett reglage och har beställt ett redan. Så jag vet att jag har ett fungerade till tävlingarna om 2 veckor. Det var nog ett av de sista som gick att hitta på internet också, utan att börja ringa butiker.

Det där gjorde mig lite stressad i allmänhet kring känsliga delar, om inte ens handlarna kan få tag på grejer kan man bli stående på allvar. Jag har redan en kassett på hyllan och kedjor har jag massor, men bakväxeln är en väldigt exponerad och känslig detalj. Så för att vara på den säkra sidan har jag beställt en sådan också som reserv. Det var heller INTE enkelt att hitta. Men på en mindre site så lyckades jag hitta en och har den på väg. Så jag investerar i lite "hard assets". Skulle jag inte behöva dem går de nog sälja till nypris nu ändå. 

Jag funderade också på att beställa ett 36t drev att köra XCO med, men där var de också någon månads leveranstid, men jag tror faktiskt jag kan ha något 36t drev i en låda från sist jag beställde. På lugnet XCO är det 175 hm per varv och det är bättre flytta in lite i kasetten och slippa ligga med sned kedja hela loppet. 

Tankar världscupen i Nove Mesto

Bläddrade igenom lite varvtider från världscupen i XCO (tack Öijer för den länken) i helgen. Emil sliter vidare från dålig startplats, och genom att bara köra WC kommer han köra det resten av säsongen tror jag. Kommer man kring 70-plats får man bara något enstaka poäng per race och kan aldrig ta de kliv som behövs i poäng för att få starta säg topp 40. Troligen behöver man köra ett gäng halvstora interantionella UCI race, och köra det bra, för att samla poängen som krävs. Kankse i Tyskland och Spanien och köra en gäng UCI 1:or. SM ger bra poäng men det är bara ett lopp. Så troligen måste man spela spelet fullt ut om man vill få en chans.

Emil har kommit 72:a och 73:a de två race som varit i WC nu. Jag kikar på varvtiderna, och här finns givetvis saker jag inte vet om, som kan ha hänt eller trängsel osv. Jag bara gissar. Men Emils 3 sista varv i Nove Mesto har han varvtider kring 13:50. Han blir sedan avplockad på 80% regeln, men jag antar att under något av dessa tre sista varv har han inte varit hindrad av trafik och trängsel utan har kunnat köra på i den takt fysiken tillåter. De första varven är en annan sak, bryr mig inte om dem. Tittar man då vad varvtiden 13:50 kan göra om en åkare har bra startplats så kan man ju extrapolera möjligheten. 


Den första åkare som har något varv kring 13:50 är Lars Forster som kommer 28:a. Hans sista varv är 13:49 och man ser på tiderna att han kroknar. Sen är det Marotte på 32:a och sedan är det egentligen från åkare över plats 40 där man ser enstaka varv kring 13:50. Jag vill på intet sätt racka ned på Emil utan det visar ju bara hur galet hög nivå det är!

Topp 10 är det ingen åkare som har en enda varvtid över 13 minuter. Placering 20, Blevins, sämsta varvtid är 13:27. Nu sa ju Emil själv att han inte var särskilt nöjd med detta, så kanske kan de vara pollen eller något av hundra andra anledningar varför man ett race inte är 100%. 

Jag tycker ändå Emil gör HELT RÄTT som gör den här satsningen och utmanar sig själv! Det är ju inget intressant i att åka runt i Sverige och vinna samma tävlingar varje år. Det är som när klubbens starkaste vinner klubbtävlingen: "Jaha, wow, ingen bryr sig det visste vi ju redan.". Emil har ju inget att vinna på att tävlingar i sverige. Vinner han blir det bara lättnad och ingen cred utan alla bara "Ja, väntat". Förlorar (alltså placering >=2) så var det ett dåligt race. Så kudos för att ge sig ut och testa mot de bästa! Sen också detta att kunna hjälp en ung talang som Oscar Lind i sin satsning. Det är också viktigt att de som kommer underifrån får nytta av erfarenheter och inte måste göra alla misstag själva. Oscar kom 20:e i U23, från en dålig startposition!    

Men jag hoppas de ser över poängstrategin även för Emil, så han får möjlighet att slåss på någorlunda rättvisa villkor. Detta är det självklart väl medvetna om och inget nån behöver påpeka för dem. Men jag tycker bara det är intressant att resonera kring.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar