lördag 6 augusti 2022

Ta bort H30

Funderat på detta med masterklasser. H40 tycker jag är rimlig, är man över 40 så kan man tävla i egen klass. Sen kommer de alltid vara några som tävlar där som kunde platsa i elit också, men det kommer man aldrig ifrån.

Men H30 däremot. Jag anser helt enkelt att den klassen borde helt tas bort, av flera skäl. Och detta är inte alls någon kritik mot någon som kör H30 eller nått sånt, då klassen finns är de självklart att folk kör den. Jag resonerar för att jag tycker det finns en viss strukturell fördel att ta bort H30 och köra elit större.

Dels så är ju redan idag de 5, kanske ibland 10, första i H30 redan kapabla att köra elit idag. Sen om H30 försvann och istället körde elit så skulle det göra gott för deltagarantalet i elitklass. Nu på SM var vi kring 40 elit och drygt 20 i H30, visst vore det bättre med 60 startande i elit!

Såklart finns det en risk att vissa som kör H30 inte skulle starta i elit om H30 inte fanns, men egentligen varför? Om det bara finns elit så blir ju prestationer värderade utifrån det. Det är ju lika värdefullt att komma 25:a i elit som att komma 6:a i H30, eller nått sånt hur siffrorna nu relaterar. Det kanske inte känns lika fränt att berätta på jobbet att man kom 32:a i elit som att man kom 12:a i H30. Men då är den skalan å andra sidan absolut och du kan säga att du är 32:a i Sverige i den disciplinen och behöver inte förklara klassystemet och att de bästa kör en annan klass osv. H30 är så vag eftersom många som är i den åldern kör elit. Samma problem finns inte för H40 där väldigt få över 40 fortfarande kör elit.

Det vore också väldigt bra med en större klass för att skapa mer bredd i fältet och mer utrymme för att träna på att tävla för dem som är på väg uppåt. Jag menar alltså inte oss avdankade herrar som vill självförverkliga oss utan juniorer och U23 som kliver upp i elitklass. Vore väl kul om det blev mer racing-situationer, genom hela fältet i elit, än det sista varven så kör man oftast mer eller mindre själv utspritt. Någon som sliter första åren i elit och kommer sist eller nästan sist, kanske slutar. Hade de fortsatt så kanske det är någon som hade blivit den bästa på sikt. Kan ju vara någon som börjat cykla sent.

Tänk om de kunde vara grupper om 3-5 åkare långt ner i fältet, vilka möjligheter att vänja sig hur man racear. Det borde på sikt skapa bättre förutsättningar att få fram riktigt duktiga vana åkare till toppnivån. I Schweiz har jag svårt att tro att det startar 40 stycken i elitklass på mästerskap. 80% regeln skulle troligen göra att många av de tröttaste inte skulle behöva köra klart tävlingstider mot 1:40 utan skulle bli avplockade kring 60 minuter ändå, så det skulle bara vara att köra på samma tempo som man hade gjort i H30, med färre varv.      




Jag tycker fördelarna med att skapa mer konkurrens genom hela fältet i elit väger upp nackdelen att någon H30 åkare inte tävlar. Let's face it, vi som kör H30 är inte några framtidshopp direkt, och det finns ingen direkt hälsofördel för alla som kör där tränar redan för fullt. och kommer troligen inte bli soffpotatisar med övervikt för att de inte får starta H30.

Sen i långlopp spelar det ju absolut ingen roll med klasserna. Alla kör ändå samma bana och startar ihop. 

Jag har ju kört H30 själv och de känns lite tryggt att va där, men om de inte fanns så vore det som att valet redan var gjort och vill man du tävla så är det elit. Så länge det finns H30 så förstår jag att många kommer välja att köra det, även av de som egentligen borde köra elit. Det kan nog kännas mer motiverande att tävla för medaljer i H30 än att tävla för topp 20 i elit. Själv har jag inte sett det så, men det känns kanske "spetsigare" att köra om en pall och lättare motivera vinterns träning med ett sånt mål.  

Nåväl, det vore intressant att se vad som skulle hända om man tog bort H30. Tycker i alla fall jag. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

7 kommentarer:

  1. En klar känga till podiet i h30 som hellre plockar medaljer än kör där de hör hemma. De som inte är så snabb i h30 skulle bli varvade rätt tidigt.
    In med en h20 så att folk börjar cykla istället, nu är det ju u23 som gäller men då ska man ju vara riktigt duktig. Är du 24 år och börjar cykla är det sport som gäller… tills du fyllt 30! Sport är ju som en provapå i xco, samma lika i långlopp dock.
    Junisarna blir ju mer eller mindre tvingade att sluta om dom inte är riktigt duktig, sen är det bra om deras föräldrar tävlar så dom får skjuts och dyra cyklar betald 🥲 med dagens priser på cyklar, delar, licens kommer inte xco att växa i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de är ingen kritik mot nån som kör H30. När klassen finns ska de ju köras. men tycker inte de alternativet skulle finnas. Att juniorer inte ska behöva sluta är ju min poäng. Att bredda elit så den blir större och bredare.

      Radera
  2. Det är bådeoch tycker jag som kör(t) h30. Det passar mig bra när elit inte känns rätt prestationsmässigt, men håller med om att övre 50% kanske borde flytta upp.

    Tror dessutom dessa klasser kommer urholkas mer och mer med tanke på de otroligt dyra licensavgifterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men om övre hälften flyttar upp blir de 10 Pers kvar... enda skillnaden i elit blir att siffrorna på resultaten blir högre, tycker inte de är så farligt. Licenskostanden är väl ändå inget mot resekostnader och annat kopplat till tävling.

      Radera
    2. Nä så är det kanske. 1000kr för h30/elit eller 200kr för sportklass.. beror också lite på var man bor tror jag

      Radera
  3. Utan bredd ingen spets. Att ta bort h30 är deffinitivt inte svaret på att få fler åkare att elitsatsa. Den direkta effekten hade bara varit färre tävlingsutövare. Framförallt kommer det inte göra att klassen fylls på underifrån vilket är det som behövs för att öka deltagandet på sikt. Många sporter har problem med att det inte finns någon annan väg än elitsatsning om man vill tävla. Vår sport är inget undantag. Jag har själv kört elit men slutade när jag va 23år för att jag inte ville vara utfyllnad och heller inte ville lägga ner den tid som krävdes för att försöka få ädlare placeringar. Blev så borta från tävlandet i 8år tills jag fyllde 30. Under tiden satsade jag istället på att locka ungdomar till sporten genom att agera tränare. Vi ska inte glömma bort att mountainbike är en väldigt liten sport och att vi som tävlar i XCO är ett litet släkte. 20-30 Pers i en klass är ju som en vanlig fotbollsmatch mellan två lag.

    SvaraRadera
  4. Jag som började köra XCO som 36-åring skulle kanske inte ha startat första gången om inte H30 fanns. Sen ska man ta problem med varvningar i beaktande, men det löser kanske samtidigt problemet med att Elit kör fler varv än H30. Där var dock en hel del i H40 i år som inte var så nöjda över att de inte fick köra mer än två varv p.g.a. att Friberg körde i ensam majestät i täten på varvtider som ingen annan kunde matcha...

    Men du är ändå något på spåret, H30 har oftast ett ganska klent startfält vilket gör det tråkigt för oss som sladdar runt bland de sista. Och det blir ju inte bättre av att slå ihop det med Elit. Men kanske inte heller sämre. På mindre tävlingar är ju även Elit-ledet klent, och då vore det det såklart bättre med ett större en två små.

    Jag tycker sedan tidigare att U23 alltid borde ha en egen resultatlista och egen pall på alla tävlingar, för att sporra Juniorerna att fortsätta satsa när de tar steget över i Elit. Att endast tävla om U23-tröjan på mästerskapen räcker inte tror jag.
    På samma sätt skulle man kunna ha en egen H30-resultatlista och pall även om man startar ihop med Elit.
    I den bästa av världar så blir antalet Elit, U23 och H30 tillräckligt många i framtiden för att ha egna starter (igen).

    SvaraRadera