söndag 27 maj 2018

Träningsläger med klubben

I helgen har Skellefteå AIK Cykel haft träningsläger i Piteå!

Jag har inte sovit över utan åkt mellan varje dag, det tar en timme att köra ungefär så det blev en bra medelväg för att ändå hinna vara med familjen!

Det började på fredagkväll med en föreläsning om träningsplanering med Fredrik Edin från Guided heros. Väldigt intressant. Mycket var givetvis känt då jag hunnit nörda lite kring detta på sistone. Däremot intressanta diskussioner och frågor från deltagarna!

På lördag var det sedan dags för dubbelpass.

På förmiddagen hade Jan Lundman (f.d. landslagsåkare i down hill som också tagit topplaceringar i långloppscupen) ett pass med MTB gänget där vi tittade på olika teknikövningar. Det var stor spridning i gruppen vilken gjorde att mycket blev ganska basic, men en hel del nyttiga tips snappade jag upp. Man kör oftast på utan att riktigt tänka på hur man faktiskt gör och bör göra. Passet blev ganska lugnt då det var många stopp och demonstrationer.

Efter lunch körde vi sedan ytterligare ett pass, det var fortsatt fokus på teknik. Mycket bra att få öva på bakhjulscykling och manuals, eller bra och bra, KUL! Skulle verkligen vilja kunna det måste bara dedikera lite tid åt det, men det blir liksom aldrig av. Vi övade även lagtempo längs grusväg, något jag inte kört så mycket så det var bra att testa. Efter teknikdelen körde de två kortare mini-race i intervallform. Innan dess var jag dessvärre tvungen att avvika för att samla ihop familjen som hade turistat i Piteå under dagen.

Det blev en lång dag och på kvällen när jag skulle lägga pojken att sova somnade jag även själv och vaknade inte förrän kl 02.00 då jag gick och la mig i min egen säng. Planerna att fixa med cykeln blev intet av. Men det var väldigt skönt och jag fick en ny utmärkelse av pulsklockan, sova 8 timmar =) Nån gång ska va den första.

På söndag missade jag en frukostföreläsning men var på plats till distanspasset som vi körde på mtb. Vi följdes hela gänget vilket gjorde att det blev ganska mycket stopp längs vägen, jag kompenserade lite genom att riktigt dra på i vissa backar. Senare under passet delade vi upp oss i fartgrupper och han få lite längre period av kontinuerligt trampande. Sjukt fina stigar i Piteå, blev riktigt avundsjuk! Vi cyklade lätt en timme kontinuerligt på släta smala stigar längs tallbacke, riktigt roliga stigar med bra fartkänsla och inte en massa stök utan möjlighet att trampa på riktigt bra. Trots att vi körde runt en bra stund kom vi aldrig på samma stig 2 gånger, och Jan som guidade oss försäkrade att vi bara sett en bråkdel!

Överlag en bra helg med mycket trevligt sällskap, eventuellt lite för stor grupp för att få något flyt då det blev mycket vänta på varandra. Men trevligt att träffa nya klubbmedlemmar och snacka cykel och träning!