måndag 11 juni 2018

Race report Kraftloppet 2018

Så hade jag kört årets första tävling, eller jag tjuvstartade ju i onsdags med en lokal endurotävling men Kraftloppet i Skellefteå blev det första XC-tävlingen. Vilken premiär det blev! Ett väldigt roligt lopp där jag överträffade mina förväntningar!

Inför

Jag hade ju varit lite nervig för hur kroppen skulle kännas dagarna innan i och med lite sjukdom i familjen och lite förhöjd vilopuls. På tävlingsdagen var jag, som vanligt, väldigt nervös vilket gjorde de svårt bedöma riktigt hur kroppen kändes och vad som var eventuell förkylning och vad som bara var nerver och skalle. Men ju närmare loppet jag kom desto bättre kändes det, vilket får mig att misstänka att de var mest i skallen. Speciellt med tanke på resultatet, men jag kommer till det ;)

Uppvärmningen blev hyfsad men inte kanon. Trampade runt lite typ 20 minuter innan och körde några kortare uppdrag med pulsen mot tröskel men inte så mycket mer. Var inte helt genombakad av uppvärmningen.

Energiupplägg

Om man till energin räknar uppladdning så åt jag i princip som vanligt dagarna innan. Sista kvällen drack jag lite mer Kopparbergs alkoholfria päroncider än normalt (vilket blir rätt mycket =) ) för att tanka upp lite. På morgonen mår jag ju riktigt dåligt och har svårt äta. Tryckte i alla fall i mig en halvstor tallrik havregrynsgröt (1 dl gryn) och 2 hårdbrödmackor med kaviar. Sedan hade jag en flaska sportdryck jag gick runt och smuttade på under förberedelserna.

3 h innan start svepte jag 2 stycken beet it rödbets shots. (läs här varför Prestera mera Rödbetsjuice) Lite svårt få ner dem när man mår lite halvilla, men i små doser gick de ner.

Till loppet hade jag 3 skopor U sport 1:08 i 12 dl vatten i vätskeryggan. Samt 4 stycken U gel cola med 30 mg koffein i varje, alla gels fylldes över i min egen "soft flask". Hade jag fått i mig allt detta under loppet hade de motsvarat 120 g/h. Nu hade jag ungefär 3-4 munnar kvar i ryggsäcken och hade nog bara fått i mig 2 gels av 4. Vilket gör att totalt blev intaget 87 g/h eller totalt 153 g, riktigt bra enligt mig och räcker nog gott på efforts under 2 h som detta blev.

Sen var planen att ta 200 mg koffein en timme innan start. Detta glömdes dock bort tyvärr, så det får bättras till nästa gång!

Energiupplägg för Kraftloppet

Loppet

Stod på andra raden i starten, men eftersom det var masterstart typ 500 meter bakom mc så funka det jättebra. Lugnt och fint, och jag gillar verkligen den typen av start före att hetsa iväg på maxpuls från första sekunden. Det har var min första tävling av "långloppskaraktär" med mycket lättåkt, annars mest kört XCO stuket och då blir det en annan dynamik där man snarast kör på själv så hårt man kan hela vägen. Inför Kraftloppet visste jag inte alls hur jag låg till gentemot de andra heller så det var många frågetecken. Jag hade ingen plan direkt utan bara köra och se vad som händer. Men jag har förstått från elitåkare jag följer att man inte får bli passiv får då kan man lätt missa tåget när det går även om man själv hade orkat hänga med. Så jag var inställd på att försöka vara aktiv och beroende på tempot ville jag också vara med och hjälpa till i gruppen, om möjligt.

Inspekterar materialet inför start
Även när motorcykeln drog iväg så var tempot ganska beskedligt, lägre än jag hade räknat med. Det var ingen som direkt stack iväg. Eller Victor Andersson låg typ 40 meter framför gruppen ett tag men han vänta snart in oss andra. Första 5 km (10 minuter) var pulsen klart under tröskel, endast upp kort över tröskel i en backe, annars en perfekt start för mig som inte är så bra att värma upp, man fick liksom åka in i loppet! Film från starten nedan.

Eftersom det gick så väldigt lugnt så var det en väldigt stor grupp, det var säkert 20-30 stycken i tätgruppen. In på första stigen gick det också otroligt lugnt, måste varit nån landsvägsåkare i täten där ;)

Sen när vi kom ut från stigen började det köras lite mer. Nu hade också snittpulsen hunnit upp till 167 (tröskel), vilket innebär att jag legat en del över tröskel nu för att täppa luckor osv.

De 6-7 km som var därifrån in till varvningen gick det lite fortare, där hade jag en snittpuls på 169 vilket alltså är över tröskel. Samuel Brännlund hade lämnat tätgruppen inför varvningen och gick iväg själv. Efter 16 km låg han ca 25 sekunder före oss andra. Just innan varvningen kommer en kort stig där jag såg till att ligga först för att kunna sträcka ut fältet lite. Jag anser mig hyfsat snabb på stig och vill passa på att stressa de andra lite där. Det funkade väl hyfsat och som man ser i filmen nedan kommer jag som 2a med ett lite utsträckt tätgrupp i släptåg, den samlades ihop ganska snart efter men de som låg i svansen där kom inte ikapp gruppen.

Tätgruppen (efter Samuel) var nu 7 stycken. Samuel såg vi aldrig till. Jag var redan nu nöjd (vilket kan va farlig förstås), men jag tänkte att än om jag kommer sist av dessa så är jag som sämst 8a. Nu hade jag liksom fattat att jag var med i tätgruppen och troligen skulle kunna vara det ett tag till, planen blev att bara hänga med så länge som bara möjligt. Kroppen kändes bra och jag hade inte haft svårt att hänga med så här långt, utan kunnat svara på allt. Fortfarande inte intresserad att snålåka för att komma 6a istället för 7 i nån spurt utan försökte vara aktiv och vara framme och dra en del. Alla i gruppen hjälpes åt att hålla farten och det var väldigt trevlig stämning med positiva kommentarer efter förningar. Gruppen rullade på en bra bit och in i längst backen var vi fortfarande 7 stycken. I den klättringen tog jag täten och skruvade på lite lite. Ville inte alls mig ville bara att det skulle bli lite svettigt uppför, det är fortfarande typ 17 km kvar efter backen. Men jag har fått för mig att jag klättrar relativt bra, och jag är ju ganska lätt så man får försöka utnyttja sina styrkor. Men jag snittade ändå bara tröskel uppför, även om jag låg över tröskel från dess att jag tog täten. I den backen var det, tror jag, 2 stycken som fick vika ner sig och vi var nu 5 stycken i tätgruppen. Det var ganska skönt för de kändes som smäst en 6 plats och de var jag jättenöjd med och framför allt att kunnat hänga med täten så länge. Vi var nu jag och en klubbkompis Jörgen Gustafsson från Skellefteå, Jens Wissting från Team UV by Sambike och Viktor Knutsson från Team Hi5 och Anton Alex från Obbola IK. Till saken hör att Viktor hade körde större delen a loppet utan bakväxel, och därmed på tyngsta växeln hela vägen, 36-10. Hyfsat tungt, men han måste gjort sina styrkeintervaller för han hängde med bra!

Med ca 10 km kvar började sakta farten ökas gradvis. Vid det här laget hade jag krampkänningar i vaderna och när man ställer sig på stig för att parera något så kände jag även låren nypa ihop lite. Nervös det skulle bli mer, men det han aldrig blir helt förlamande. In på den näst sista stigen var vi fortfarande 5 stycken, det är en rätt brant kort backe och där fick Viktor hoppa av och springa vilket gjorde att vi fick lite lucka. Sen vet jag inte om något även hände Anton för efter stigen var vi bara jag, Jörgen och Jens. Då sa vi att nu kör vi för att slippa att de ansluter igen och därifrån så växeldrog vi rätt hårt in mot mål. Sista stigen på banan är en utförslöpa in mot det avslutande eljusspåret. Och jag såg till att ligga i täten in mot den stigen för att försöka pressa de andra lite, och framför allt inte hamna bakom nån som stumnar i stöket.  Det fungerade och jag fick några sekunders lucka mot de andra två med 3 km kvar.

Nu var de verkligen do or die. Det gällde att de inte fick ansluta upp till mitt hjul så det var bara att gå stenhårt hela vägen. Jens tryckte på stenhårt över asfalten och tog in på mig. Jörgen var stum och kunde inte svara.

In på avslutande eljusspår med 2.5 km kvar till mål. Ligger 2a

Sjukt stressande! In på eljusspåret gick det riktigt fort, det släppte på båda hjulen i kurvorna. Jag tog KOM på eljusspåret också i samma veva! =)

Jens kröp ikapp mig och var som närmast bara 2-3 meter bakom mitt hjul, men jag gjorde verkligen allt för att han inte skulle få helt kontakt utan få jaga. Det är en liten avslutande backe på eljusspåret och efter den är det utför hela vägen in mot mål. I backen gav vi båda självklart allt som fanns kvar, när jag vände mig om och kollade efter krönet så hade han fått släppa och då också slagit av så jag kunde kontrollerat rulla in mot mål som 2a! Att han fått slita så hårt för att komma upp till mitt hjul var givetvis anledningen att han hade brännt bort sin spurt så taktiken att köra på stigen innan avslutningen hade fungerat bättre än väntat.

Över hela loppet snittade jag tröskelpuls och över de sista 3 km (5-6 min) snittade jag 178 puls (95% HRmax) och maxade på 183 (97%). Rätt hård avslutning alltså.

Jag är väldigt stolt över den här prestationen, dels för att det är ett bättre resultat än jag förväntat mig innan, men också eftersom loppet blev så roligt i tätgruppen och att jag kunde vara med och vara aktiv. Jag kom in ca 3 minuter efter Samuel Brännlund vilket jag är väldigt nöjd med bara det. Han körde visserligen själv hela loppet och höll igen för att ha kvar lite punch om vi skulle komma ikapp honom, men ändå! Det borde ge en bra seedning till Cykelvasan. Skönt också att få placera Skellefteå AIK Cykel på pallen då det är hemmatävling!

Det är jätteskönt för mig att få in ett sånt här bra resultat för nu känner jag att pressen blir lite lägre från mig själv inför kommande lopp, nu vet jag (och andra runt omkring) att jag kan va hyfsat snabb. Så om jag skulle göra ett sämre lopp vid något race framöver så kan jag liksom smälta det bättre för det är ju inte alltid man har dagen. Sen ökar det självförtroendet att jag kanske kan vara med i tätgruppen (andra gruppen i alla fall) på lopp här i norrland. Sen ökar ju också rimlig förväntan på resultat nu och topp 5 känns som rimligt mål beroende på vilka som dyker upp. Kommer hela norrlandseliten så får jag väldigt svårt att pressa in mig på topp 5, så placeringen är ju alltid i relation till motståndet.

Kom gärna med feedback på inlägget! Är race reporten för lång? För kort? Intressant?

Pallen i Kraftloppet 2018. Jag blev 2a.

Fick sedan också ta emot min pappa som också körde loppet, han överträffade sin måltid och körde riktigt bra!

Efter Kraftloppet 2018

Kul bild från prispallen i Kraftloppet

Prispallen från Kraftloppet. Jag blev 2a. Noterar ett visst cykelmärke som gick snabbast idag.