måndag 18 maj 2020

New Bike - Orbea OIZ M-TEAM

Nu har jag äntligen fått hem årets cykel!

Det är Sambike som hjälp mig med en Orbea OIZ M-Team och jag har fått den i custom lack! Mörkgrön metallic med gloss lack. Det blev otroligt läckert, svårt visa på bild men i solen glimmar det magiskt!

Orbea OIZ M-Team

Det blev lite mek eftersom jag skulle byta vevparti för att kunna fortsätta använda min stages effektmätare. Så jag plockade bort XTR och satte dit Race Face Next SL vevlager och vevparti! Vikten är inte anledningen till bytet, men det är en väldigt fin bonus! XTR väger in på 608 gram med rund 34 klinga. Race Face Next SL + Stages effektvev och 38t oval garbaruk-klinga väger in på 572 gram. Imponerande, större klinga OCH effektmätare till lägre vikt!




Utöver det har jag bytt styre från FSA till mitt Mcfk. Det blev ingen större skillnad i vikt, FSA var rätt lätt, 10-20 gram kanske. Jag har också givetvis satt på en nyvaxad kedja. Samt påbörjat tvättprocessen för kedjan som satt på cykeln när den kom. Hur jag behandlar kedjor nu för tiden kan man se här på Youtube. Jag riggade också med 2 flaskställ, vilket är grymt att få in, då klarar man även längre race utan langning/vätskerygga. Jag har också satt på mina Time Atac carbon pedaler och bytt sadel till S-Works phenom.

Som cykeln står väger den in på 10.43 kg med pedaler, 2 flaskställ, Ardent Race/Ikon (med slang!).

Det finns lite att göra på vikten framförallt bort med slangarna och lite lättare däck. Annars är de endast småfix. Jag vill kapa styrröret för att inte ha en hög skorsten ovanför styrstammen och så ska jag byta handtagen från gummi som skruvas fast till silicon-variant.

Hur känns den då?

I lördags var jag ute på premiärtur och det blev också min stigpremiär för året. Hittade lite torr tallhed där de fina stigarna var helt toppskick, även om en väldigt kort sträcka. Jag undvek att förlänga i in blöta partier, vill inte skita ned cykeln ;) 

Orbea OIZ preimär poå stig!

Geometrin är helt väsensskild mot Superior. Väldigt annorlunda känsla, men jag är ganska övertygad att jag kommer gilla detta bättre när jag kört in mig. Den är så mycket flackare i fram och mer upprätt i sadelstolpen. Först kändes den väldigt liten, jag höjde och höjde sadeln. Visade sig att den också gled tillbaka hela tiden varför det blev så många höjningar. Hade inte vågat dra så hårt ute på stigen och hade ingen carbongripper på. När jag kom hem satte jag dit gripper och drog enligt momentspec.

Som vanligt på large-ram så drog jag sadeln max framåt och då kändes det som att styret kom väldigt nära kroppen och att jag sitter ganska upprätt. Väldigt lekfullt! På den korta stigen kändes den som en motocross, med Ardent Race fram också, kändes som jag kunde köra hur fort som helst utan problem. 

När jag kom hem fick jag mäta lite och dels är både styre och sadel ett par cm lägre än min gamla cykel. Men förhållandet i höjd mellan sadel och styre var ungefär samma, lite mer på den nya (eftersom den har lägre "head tube"). Men då jag mätte mellan styre och centrum sadelstolpens topp så skiljde det ~2 centimeter. Och avstånden i längsled mellan centrum sadelstolpens topp och centrum vevparti var 4 cm kortare! Sadeln är alltså 4 cm längre fram i förhållande till vevpartiet! 

Jag måste köra in mig lite mer men har redan nu flyttat sadeln ca 1 cm bakåt för nästa tur, även om jag gillar att sitta långt fram på cykeln. Det jag funderar mest på är om jag skulle haft en lite längre stam. Denna är 70 mm och med 80 eller 90 skulle jag komma fram lite mer och bli "lägre". Måste fortsätta testa för att känna, men det känns då jag står upp som jag kommer långt fram över cykeln. 

Väldigt positivt intryck och man blev mest sugen att ha hoppa och ladda utför! Sen dämparna var ju väldigt grovjusterade nu så där finns också mycket att testa kvar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar