onsdag 20 november 2019

Review light - Lake MXZ 304 Vinterskor för cykel (första intrycket) [sponsrat innehåll]

Jag har ett samarbete med Lake där jag fått köpa skorna till reducerat pris i utbyte mot att jag delar med mig av mina åsikter om skorna. Därför kan detta klassas som marknadsföring.


Inledning


Även om jag nu har ett samarbete med Lake så bestämde jag mig först för att det var just denna sko jag ville köpa. När jag bestämt mig kontaktade jag Lake och föreslog ett samarbete som de ställde upp på. Jag kommer därför nedan gå igenom:


  • Min planerade användning
  • Varför valde jag just denna sko?
  • Första intrycket av skon 
  • Första turen
  • Fördelar och frågetecken

Jag har inte hunnit använda skon tillräckligt mycket för att göra en fullständig långtidsreview ännu, men jag tänkte ändå ge mina första intryck då detta är en tid då många funderar på vinterutrustningen. Jag satt själv ett flertal kvällar och gick igenom internet efter de bästa vinterskorna för mig. Jag har kikat på 45nrth, Shimano, NW, Scott, Specialized, Bontrager, Mavic mfl. Ja, de allra flesta som har vinterskor i sitt sortiment. Det första man måste avgöra är vad man ska använda skon till? Vilka förhållanden den är riktad mot samt vilka andra skor man redan har.

Planerad användning

Jag har endast rena sommarskor idag och redan när temperaturen närmar sig 1-4 grader plus så börjar mina fötter få det riktigt kämpigt. Detta trots att jag använder flera lager: ullstrumpa - sko - större ullstrumpa utanpå skon - skoöverdrag. Jag har frusit ganska mycket om fötterna nu i höst när jag cyklat i temperaturer kring 0:an. Jag ville därför inte ha en vintersko som bara är som en vanlig sommarsko med extra stoppning och ett högt neoprenskafft. Utan jag vill ha något som verkligen håller värmen. De turer jag kör utomhus på senhösten är inte prio hög prestanda utan det är komfort! Eftersom jag inte planer att köra utomhus när det är riktigt kallt säg mer än -15 grader så uteslöt jag också de grövsta skorna som tex 45nrth Wölvhammer.

Beslutsprocess


För den användning jag planerar har det för mig tillslut stått mellan Lake MXZ, Scott Heater GTX, Specialized Defroster och 45Nrth Japanther. Att jag tillslut valde Lake berodde framför allt på att jag tycker den var snyggast samt att deras föregående modell MXZ 303 har fått mycket bra recensioner under väldigt lång tid. När jag såg att de då kommit en ny uppdatering av den skon (304) så blev jag riktigt sugen. Dessutom så är Lake lite av specialister på breda fötter. Min "lilltåknoge" sticker ut och i många skor får jag ont av rent tryck. Att Lake har alla modeller i en "Wide" variant var alltså en extra fördel då jag nu också vill kunna ha en tjock socka inne i skon. Sagt och gjort Lake MXZ 304 fick det bli! De rekommenderar att gå upp en storlek så jag som oftast har 43 gick på storlek 44 wide, alltså med extra bred läst. Det blev perfekt, plats för 2 rejäla sockar och ändå inte så foten sitter låst utan jag har lite plats för rörelse och luft som gör det lättare att hålla värmen.

Lake MXZ 304 vintersko för cykling

Jag kommer inte gå igenom alla features utan läs på deras hemsida https://lakecycling.com/

Första intrycket


Skon känns väldigt välgjord när man tar upp den ur lådan. Det är riktigt läder och den känns ungefär som en lätt känga från Lundhags eller så. 

Lake MXZ 340 från sidan
Lake MXZ 340 från andra sidan

Skorna har en rejäl sula från Vibram, se bilden nedan. Den är otroligt rejäl och inga problem att gå med, faktiskt riktigt skön att gå i. Jag skulle säga att de är lika sköna att gå med som en vanlig känga, men då har jag en relativt stor storlek och inget supertight passform.

Lake MXZ 304 Sula från Vibram
BOAspännet går att öppna upp så man lätt kommer i och ur.

Lake MXZ 304 öppning
Plösen täcker den nedre delen av BOAsnörningen.

Lake MXZ 304 Plös
Både BOA och plös spänns fast med ett lite knepigt spänne. Man klickar i den lilla plastflärpen i spännet och klickar sedan ned så piggen låser genom hålet. Det är inte helt självklart första gången och det känns som de skulle kunna släppa, men det återstår att se i mer tester om de gör det. Jag misstänker att när det kommer belastning på spännet så blir det väldigt svårt att få den att släppa. Men de var lite pilligt att få fast just spännet för plösen innan jag fick till tekniken.

Spännen
Innersulorna är riktigt smarta! Dels är det någon blandning av filt och aluminium kanske? Jag vet inte men något reflekterande är det, men det bästa som man ser på den nedre bilden är att de är luftisolerade.



Lake MXZ 304 innersulor med luftspalt
Luftisoleringen känns smått genial, det finns säkert massor av solur som har men jag hade aldrig sett det tidigare.

Första turen


Vi har ju hunnit få ordentlig vinter nu i Skellefteå så jag gav mig ut en kväll då vi hade -6 grader. Då hade jag vanliga gripgrab ullsockar och så en tjock ullsocka och så skon. Inga skoöverdrag. -6 hade jag aldrig fixat med min gamla setup så det blev ett värdigt test. 

Skorna sitter jätteskönt och jag frös absolut inget under den första timmen. Där kring 90 minuter ute så började jag känna att tårna inte längre var varma, de var inte kalla så jag frös men de var heller inte varma. Efter 2 h tog jag mig hemmåt och vid det laget var tårna fortfarande inte frusna men jag skulle säga svala. För någon låter det kanske inte så imponerande men för mina fötter, som efter ett antal milda förfrysningar i lumpen är otroligt känsliga, så är det ett bra betyg. Kring 0-gradigt kommer det vara noll problem även utan skoöverdrag även vid längre turer. Det blir intressant att se när de faktiskt blir för varma.

De är sköna att cykla med och känns inte allt för klumpig, visst det är ingen racingsko och jag har valt storleken för att inte ha en tight passform, så det blir en viss skillnad mot sommarskorna såklart. Skon är så mycket större än sommarskorna att det inte var helt självklart att vrida ur i alla lägen, men det får man räkna med tror jag om man ska skor i den har värmekapaciteten.

Skulle jag köra ännu längre eller kallare så skulle jag vilja ha ytterligare värme så jag har skaffat skoöverdrag från Gripgrab och jag fick gå på storlek XXXL (46-48) för att få på dem. Men med dessa kommer jag kunna köra väldigt kallt. Det blir också bra att det tätar uppe mot benet. Jag spände inte åt BOA supertight mot benet och det lämnade möjlighet för snö att komma in via benet. Jag skulle därför rekommendera att ha en gaiter, dra byxan över eller ha skoöverdrag som detta om man vet att man ska ut i djupsnö eller när det snöar eller regnar.

Gripgrap arctic X skoöverdrag.

Sammanfattning av första intrycken

Vissa saker är lite tidigt att göra bedömningen på efter så lite användning att jag sätter saker som frågetecken snarare än nackdelar - det återstår att se om det är svagheter.

Fördelar
  • Varma!
  • Skön att gå i
  • Finns med "wide"-variant
  • Smarta innersulor
  • Rejäl byggkvalité
  • Mycket reflex både fram och bak
Frågetecken
  • Knäppspänne plös - Är detta ett bra spänne?
  • Snö kan möjligen komma in under plösen i framkant eftersom de inte finns något kardborre på skon där (det kommer dock inte in i skon för det)
  • Balansgång mellan att spänna hård runt benet och få tätt eller att ha lösare med risk att de kommer in snö
  • Hållbarhet över tid?
Hoppas detta varit någon till hjälp som funderar på att köpa vinterskor. Det är för tidigt att säga om jag kan rekommendera att köpa dem ännu - jag måste testa mer först. Men så här långt verkar de uppfylla de jag ville ha ut av ett par vinterskor.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

6 kommentarer:

  1. Några år senare ser jag din recension i jakt på vinterskor (mtb) och är nyfiken på att köpa dessa.
    Fortsatt bra skor?
    Mvh
    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej, jag är helnöjd och skulle troligen köpa samma igen om det gällde rejäla vinterskor.

      Radera
  2. Hej! Tack för recensionen. Är de vattentäta? mvh Tomas

    SvaraRadera
  3. Jag upplever det ser går man ju inte runt i vatten precis, det mesta som kommer in är via lästen upptill. Så här står det på deras hemsida:

    "The uppers are treated with a durable water resistant (DWR) coating that will wear away over time. We recommend reapplying a DWR spray 1-2 times a year for moderate riders and every 2-3 wet rides for daily riders."

    SvaraRadera
  4. Ok. Men de funkar bra i ösregn? De vinterskor jag har har börjat läcka in underifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. I vår del av landet regnar det aldrig när man behöver vinterskor 😉

      Radera