onsdag 27 november 2019

Custom XCO Scott Spark

Jag hittade en Bike Check på Nino Schurters Spark från i somras som jag tyckte var riktigt intressant.

Kolla hela artikeln här: https://www.redbull.com/int-en/nino-schurter-bike-check

Det är en Scott Spark RC 900 Carbon HMX SL i "silverfish" lackeringen som är stört snygg!

Nino Schurters Scott Spark RC 900 Carbon HMX SL 
Det var några saker jag tyckte var så anmärkningsvärda att jag ville ta upp dem här.


  • 120 mm slaglängd på bakdämparen
  • 110 mm slaglängd på gaffeln
  • 30 mm innermått på DT Swiss 1200 spline hjulen
  • 2.4" Maxxis Aspen
  • Lufttrycket


De har alltså specat upp fjädringen både fram och bak, och dessutom mer bak än fram, vilket är väldigt ovanligt, jag tror aldrig jag har sett den varianten faktiskt. Det är tydligen så att de tekniska delarna i XCO blir så viktigt att det är värt att ta lite extra vikt på vägen upp för att kunna köra snabbare nedför!

Sen att de kör med 30 mm fälg tycker jag också är intressant. 30 mm versionen väger faktiskt bara 70 gram mer för hjulparet jämfört med 25 mm versionen. Det jag inte vet är om hur det fungerar att köra vanliga 2.25" däck till en 30 mm fälg, nån som testat? Men med 2.4" aspen ger det ju troligen en rejält bra luftkammare vilket tillåter lågt lufttryck och bra känsla. Lufttrycket anger de faktiskt också. Bastrycket som Nino utgår från är 16.6 PSI fram (1.15 bar) och 17.4 PSI bak (1.2 bar). Det är rejält låga tryck men det större däcket och den breda fälgen gör troligen att däcket ändå inte "burpar", vilket jag kan uppleva att det gör om jag har så låga tryck.

Vad tror ni, kommer XCO cyklar fortsätta utvecklas åt det här hållet?


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar