måndag 27 januari 2020

Drev och kedja för långlopp och XCO - Vad ska jag ha?

Här om dagen dök jag in en liten (stor) diskussion i facebook-kommentarerna till ett inlägg rörande kedjeval på Conny Björnehalls facebook. Kommentarstråden slutade med ungefär 40 svar hit och dit tillslut. Diskussionen rörde sig kring vilka kedja som egentligen är bäst, SRAM, XTR eller något annat?

Inlägget innehåller annonslänkar för cykloteket.

Intro


Någon använde SRAM och var säker på att det var top notch, nästa "debattör" var stensäker att XTR var de bästa och jag själv har alltid(2 år) kört med KMC kedjor och hävdade att dessa är ett bra alternativ. Eftersom XTR kedjor enligt uppgift inte passar till alla drev hamnade jag också in i funderingar kring val av drev. Hela diskussionen gjorde att jag kände att jag verkligen behövde ta och tänka igenom hur jag ska göra med drev för 2020. Jag hade liksom glömt bort att det ovala Garbaruk 36t som jag använt hela 2019 inte kommer passa min nya cykel eftersom den kommer ha boost. Jag måste alltså hur som helst köpa nya drev och då är jag ju fri att byta till vad som helst! Roligt, men lite jobbigt =)

Igår kväll satt jag sent och bara plöjde nätsidor och läste om kedjelinjer på olika drev och det blev så rörigt att jag bestämde mig för att sammanfatta hela mitt resonemang i ett blogginlägg. Det brukar vara ett skönt sätt för mig att sortera mina egna tankar, och just den här typen av inlägg brukar engagera ganska många läsare också så jag tror fler går med liknande funderingar. Håll till godo!

XTR M9100 drivlina - optimal?
Jag har tidigare skrivit ett inlägg kring hur man resonera när man avgör vilken utväxling man ska välja för sin egen del samt hur man kan testa vad som passar en själv.

Läs inlägget:
Drev, kassett och utväxling för XCO och XCM

Kedjor


Det första jag gjorde när kedjediskussionen dök upp var att jämföra priserna på kedjorna. Både SRAM XX1 och XTR CN-M9100 (cykloteket) kostar oftast kring 500 kr.  Den kedja jag själv har använt hela 2019, KMC X12 EPT, kostar däremot bara kring 320 kr (32.5 Euro) på r2bike. En klar prisskillnad alltså. Eftersom KMC aldrig krånglat för mig så tycker jag de varit prisvärt.


KMC X12 EPT

Jag bytte kedja 2 gånger förra året. Totalt 3 kedjor på ungefär 450 mil, eller 150 mil per kedja. Då bytte jag dem någonstans mellan 0.5-0.75% förlängning. Jag mäter kedjan med ett kedjeverktyg från parktool och det kan jag bara rekommendera som absolut nödvändigt att ha som cyklist! Det är ett billigt och enkelt verktyg som är lätt att använda och som gör att man kan hålla drivlinan i bra skick utan att oroa sig. Titta på verktyget och köp det här:

Parktool CC3 kedjemätare (cykloteket)

Jag börjar oftast mäta när jag kört 100 mil på kedjan ungefär. Med 12-delat ska man egentligen byta direkt den når 0,5% förlängning, men jag slirar väl lite på det.

Vad säger tester?


Då andra hävdade bestämt att XTR hade mycket bättre livslängd så började jag sondera nätet efter faktiska tester för att komma bort från åsikter och "det funkar för mig". Det tog inte länge innan jag hittade exakt det jag sökte i artikeln:

Finding the best bicycle chain: What over 3000 hours of teesting revealed 

Den är alldeles för matig för mig att börja återge här, men läs den om ni är intresserade av kedjor. Är man väldigt nördig kan man också läsa rapporten som artikeln refererar till.

Det visade sig att Zero friction cycling såklart även testat vansinnigt mycket kedjor. ZFC var ju, för er som kommer ihåg, den sida där jag lärde mig allt om att vaxa kedjan (Inlägg Molten Speed Wax - Next level för kedjan). Han har alltså också utfört otaliga livlängds och friktionstester på kedjor för att hitta de bästa kedjorna. Han har också räknat ut vilka kedjor som kostar minst per km att använda för att ta hänsyn till högre priser på bättre kedjor. Slutsatsen från alla tester var väl att för 12-delat så är både SRAM XX1/XO1 och XTR CN-M9100 båda otroligt bra avseende både livslängd och friktion! Även om han rekommenderar YBN kedjorna själv.

XTR CN-M9100 kedja - Mycket bra testresultat på ZFC

KMC visade sig däremot ha betydligt sämre livslängd i hans tester. Men han hade lite frågetecken och ville testa mer för att vara säker. Sen hade han inte testat precis X12 EPT som jag använt. Men det är väl bara att inse att KMC inte verkar hålla samma kvalité som XTR. Så där fick jag fel och de övriga rätt.

"Så där fick jag fel och de övriga rätt." 

Nu har jag ju däremot redan köpt 3 stycken KMC X12 EPT och vaxat dem enligt konstens alla regler. Så jag kommer givetvis köra med dessa kedjor i sommar och så får jag väl fundera om jag nästa gång det ska bytas ut kedjor går över till XTR-kedjor (och drev).

3 stycken KMC X12 EPT kedjor vaxade med Molten speed wax


Det kommer ju sitta en XTR-kedja på cykeln, så en sådan kommer jag också ha. Eftersom KMC X12 kostar klart mindre än XTR så är de acceptabelt att byta dem lite oftare tycker jag.

Passar XTR CN-M9100 mitt drev?

XTR har en egen design på kedjan vilket gör att den inte passar alla drev enligt dem själva. Den passar givetvis shimanos egna drev. Men även andra leverantörer som till exempel Absolut black har drev som särskilt anpassade för XTR-kedjan. Om det nu stämmer att de inte alls passar andra drev så gör de ju att man måste välja kedja innan man väljer drev eller tvärt om. Och att de inte kommer gå att testa olika kedjor på samma drev. Jag är intresserad att testa detta när jag får tag i XTR-kedjan och kan testa den på mina nuvarande drev som ej är anpassade för den. Här är jag också nyfiken att höra era erfarenheter, är det någon som testat XTR 12-delade kedja med andra drev? Är det kanske bara att använda ett annat kedjelås?

Vilket drev ska jag ha?

Allt detta kring kedjorna gjorde ju att jag började fundera kring dreven igen. Jag har under 2019 kört med Garbaruk 36t ovalt. Det har varit perfekt tillsammans med min 10-45 XTR-kassett. Jag har fixat alla de brantaste backarna som till exempel den branta och blöta klättringen i Lugnet XCO som man kan se mig forcera i det här youtubeklippet

Youtube - Lugnet XCO, Swecup #3, 2019

Samtidigt har jag aldrig upplevt att jag trampat slut på växlarna inte ens på Cykelvasan, där det ändå är väldigt höga hastigheter.

I år kommer cykeln med en 10-51 XTR-kassett vilket gör att jag troligen kan fixa ett ännu större drev fram. Med 36t så har jag ju såklart legat rätt mycket på de minsta kuggarna bak, där varje växel blir ett stort hopp i utväxling. Jag är därför ganska inställd på att testa 38t drev i år. Men jag vill nog inte ha 38t då det handlar om XCO, där känns 36 lagom beroende på om det är runt eller ovalt. Så jag kommer nog vilja ha 2 olika drev att växla mellan för vissa tävlingar.

Ovalt eller runt?

Jag har gillat ovala drev hittills, men det är ju svårt att verkligen säga vad skillnaden är och så är det de här med att effektmätaren visar fel när man har ett ovalt drev. Om jag skulle byta tillbaka till runda drev så skulle jag få bättre precision på effektmätningen och slippa en överskattning på 3-5%. 

MEN å andra sidan så är alla mina effektvärden från 2019 angivna på ovalt drev! Byter jag till rund vet jag alltså inte lika väl hur jag ligger till när jag jämför mig mot mig själv. Klarar jag samma effekt nu som 2019 skulle jag dock vara säker på att jag var starkare, men då måste jag också vara 3-5% starkare, något som vore otroligt mäktigt, men troligen svårt att uppnå.

"Gah! Jag vet inte om jag ska fortsätta med ovalt eller testa runt ett år!"

Skulle jag landa i att köra runda drev så är det helt klart 38t och 36t som gäller. Med ovalt är jag inte säker att jag behöver 38t, 36t har ju fungerat bra, även om växlarna skulle ligga lite bättre med ännu större drev. Sen har jag någon vag tanke om att trampa något lägre kadens i situationer med hög effekt och hög hastighet, för att inte bli så sliten under race, och då underlättar det väldigt med större drev fram.

Möjliga drev att välja på

XTR-drevet som kommer på cykeln har en kedjelinje på 52 mm (boost standard). Jag vet ej hur det ser ut med frigång mot ramen för att möjligen kunna ha större drev. Det är specat att 36T är den största storleken de rekommenderar, men de kan ju ha tagit de säkra före det osäkra där. Sen eftersom jag på min nuvarande cykel löst det problemet med små brickor är jag rätt lugnt att de kommer gå justera ut drevet någon mm om de krävs. 

De drev jag kikat på som dels passar RF cinch och dels har drev upp till 38t är 

Wolftooth Rund (34t, 36t), 52 mm kedjelinje
Wolftooth Oval (34t, 36t, 38t, 40t), 52 mm kedjelinje
Wolftooth CAMO Rund (34t, 36t, 38t), 52 mm kedjelinje
(alla finns i en version anpassad för XTR-kedja. För CAMO se bild 2 nedan. Det är en lösning där man monterar en spider direkt och sedan skruvar fast dreven, det väger 10 gram mer totalt men blir mycket smidigare att snabbt byta drev utan att ta loss vevarmen, samt att rund 38t inte finns annars från wolftooth)

Wolftooth drev
Wolftooth CAMO


Garbaruk Rund (boost) (34t - 52.6 kedjelinje, 36t - 53.3 kedjelinje)
Garbaruk Oval (boost) (34t - 53.2 kedjelinje, 36t - 53.7 kedjelinje)
(finns ej version speciellt för XTR kedja. Jag har mailat och kolla om deras drev passar XTR.
Dessa drev har en variabel kedjelinje som ökar med ökade storlek, just eftersom dreven ska passa även om det blir tight mot ramen)
Garbaruk oval

Absolute black oval (boost) (34t, 36t), 52 mm kedjelinje
(finns särskild version för XTR-kedja)

Absolute black Oval

Jag har haft bra erfarenheter av mina Garbarukdrev. Jag har aldrig tappat kedjan i en skarp situation och jag gillar de lite högre tänderna som jag tror hjälper till att hålla kvar kedjan när de hoppar och far. Att de bara är dreven ovan jag kikat på beror dels på att dessa märken alla har ovala drev samt att de har större drev än 34t där vissa märken konstigt nog slutar. Varken Garbaruk eller Absolute black har alltså något drev som är 38t som standard, vilket känns superskumt!

Garbaruk vet jag dock att de kan ta fram drev efter förfrågan mot någon extra hundralapp. Så det går att få dessa i 38t, då kan man troligen önska kedjelinje också, det kanske går med AB också enda frågan är ju hur mycket de kostar extra. Enda anledningen för mig att välja AB före Garbaruk vore om jag absolut ville ha 52 mm kedjelinje på 36t, där Garbaruk har någon extra millimeter kedjelinje, vilket troligen inte krävs på 36t då cykeln är specat för upp till 36t.

Slutsats

Jag trodde när jag började skriva att jag vid det här laget skulle ha kommit fram till en lösning att satsa på. Jag har inte riktigt gått i mål, men det var verkligen skönt att sammanfatta hela tankeprocessen. 

Gällande kedja så kommer jag som sagt köra med mina KMC kedjor tills de är utnötta, vilket troligen räcker hela säsongen. När de kommer till dreven måste jag fundera lite mer på ovalt eller runt, jag får återkomma. Jag lutar nog mest mot att fortsätta använda ovala Garbaruk och i så fall låta dem ta fram en 38t version. Garbaruk är en aning billigare än både Wolftooth och Absolute black också. Jag skulle också kunna tänka mig wolftooth 38t och 36t oval med 52 mm kedjelinje. De är dyrare men eftersom de finns i standardsortimentet blir nog priset ungefär samma som ett specialbeställt Garbaruk. Jag väntar på lite mer information kring hur frigången ser ut på cykeln och när jag vet det kan jag besluta exakt vilket drev som blir bäst. Krävs lite mer frigång än 52 mm kedjelinje så blir det nog garbaruk med lite utflyttad kedjelinje.

Hur jag gjorde kan man läsa i inlägget

Drev och kedja - Så blev det!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar