tisdag 21 januari 2020

Molten Speed Wax - Next level för kedjan!

Nytt för 2020 är att jag kommer att köra utvärdera att köra med vaxade kedjor!

Det var en kompis som är uttalad och erkänd prylexpert som uppmärksammade mig på det här med att använda torra vax på kedjan. Först avfärdade jag det hela eftersom det innebär lite extra fix innan man kommer igång med det. Men desto mer jag läste på om det desto mer nyfiken blev jag att testa.

Att det ger lägre friktion var egentligen inte den stora anledningen. Vaxad kedja ger i alla testar längre friktionsförluster än vanlig kedjeolja, ofta kring 5 watt lägre. Men den stora fördelen som gjorde att jag valde att satsa på detta är att det blir mycket lättare att underhålla och rengöra! Samt att det förlänger livslängden på drivlinan.

Eftersom ett torrt vax inte drar år sig massa skit så blir kedjan aldrig särskilt smutsig - enligt uppgift. Jag har varit hyfsat noggrann med att rengöra kedja och drev tidigare och det tar oftast minst lika länge som att tvätta hela övriga cykeln, inte sällan ännu längre. Att förenkla denna process lockar.

Jag har gjort ett maffigt youtubeklipp där jag går igenom hela processen med att först rengöra och sedan vaxa 3 stycken fabriksnya kedjor med Molten Speed Wax (hemsida). Spana gärna in klippet nedan och kommentera frågor och annat på klippet på youtube!




Molten speed wax har varit bäst i alla tester jag sett både vad avser livslängd och friktion så det kändes som ett lätt val. Till exempel detta test https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

Det som krävs är en grundlig rengöring av kedjan med upprepade bad i lacknafta och rödsprit. Därefter så doppar man kedjan i det nedsmälta vaxet och så är det i princip klart!

Första gången jag nu gjorde detta var de ju rätt meckigt. Eftersom kedjan ska ligga i lacknafta över natten också så tar det några dagar hela processen. Men sen behöver man i princip aldrig tvätta kedjan igen!!

Jag kommer göra så att jag går runt på 3 kedjor. 2 träningskedjor och 1 tävlingskedja. Tävlingskedjan får alltid vara redo och så sätter jag på den inför väckningspass och race. 2 träningskedjor kommer göra att processen blir att direkt sätta på den färdiga träningskedjan och så är cykeln redo direkt. Sedan tar jag då med den använda träningskedjan och doppar den i det smälta vaxet och fixar till den så den är klar nästa gång jag behöver byta. Jag tror jag kommer kunna köra någon vecka per vaxning beroende på hur många mil det blir, samt delvis väder. Men dessa kedjor kommer inte dra åt sig skit på samma sätt som kedjeolja gör.

Själva vaxningen jag gör i videoklippet var väldigt smidig så det känns lovande att detta kommer bli ett lyft!

Jag måste dock återkomma när jag fått min nya cykel och börjat testa köra med den här lösningen för att kunna säga om detta verkligen är värt det. Rent ekonomiskt är de nog rätt lätt att räkna hem. Vaxet är inte särskilt dyrt och att det ökar livslängden på kedjor och kassett gör att investeringen i en slow cooker och de grejerna runt om kring är lätta att räkna hem.

Jag är mest intresserad av att effektivisera processen, jag tror när man kommit in i det och börjar ha vanan kommer detta vara guld!

Läs mer på https://zerofrictioncycling.com.au/ som är en väldigt objektiv och grundlig källa!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

13 kommentarer:

  1. Hej

    Tack för en bra och inspirerande video. Har du hunnit utvärdera resultatet av vaxningen? Jag går nämligen i samma tankar som du gjorde att gå över till vaxad kedja. Gjorde du någon särskild rengöring av kassetten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Jag har inte börjat använda de vaxade kedjorna än. Det blir först när jag får min nya cykel, vilket bör vara snart. Eftersom jag börjar med en helt ny cykel kommer jag inte behöva göra något åt kassetten. Men annars så det en liknande väldigt grundligt rengöring av den som gäller. Alltså ta loss den från cykel och verkligen rengöra den.

      Radera
  2. Kul inlägg! Kommer du att vaxa kassetten också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag aldrig sett att någon gör. Den får vara helt obehandlad.

      Radera
  3. Hej
    Har du hunnit trampa runt något?
    Jag har själv fixat en egen blandning 1:10 teflon mikrokulor med ren parafin utifrån Oz cycle tips. Har 3 ultegra lvg kedjor på utvärdering samt kommer fixa 2 st sram GX 12-speed mtb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har kört runt ett par kedjor med molten speed wax, funkar bra! Jag utgår från tipsen på https://zerofrictioncycling.com.au/ och det är honom och hans utförliga tester jag litar på. Oz cycle rekommenderar jag INTE att lyssna på. Du kan läsa mer om Zero friction cyclings motivering till varför Mr Oz inte är någon vettig källa i det här facebookinlägget: https://www.facebook.com/zerofrictioncycling/posts/1400217943516210?__tn__=K-R

      Molten speed wax är inte särskilt dyrt över tid så jag ser inte vitsen att hålla på och mixtra själv.

      Radera
  4. Hur mycket vax går det åt per vaxning? Har kikat lite på detta men undrar hur länge en förpackning räcker. Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går åt extremt lite, vaxet tar inte slut. Men efter ett tag blir det så skitigt att man behöver byta. Jag har kört nästan en säsong på en påse, men man ska kanske byta lite oftare.

      Radera
  5. Ok. Det låter ju intressant :). Jag hittar 453g påsar. Är det detta du kör en säsong på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Så här skriver ZFC, waxing-mastern, om hur länge du kan köra på en påse:
      "Q) How long will a bag of Mspeedwax / Silca Hot melt last?

      A) ZFC recommends to re-wax by around 300kms (road) and to change wax by 30 re waxes so you should get approx. 8000 to 10,000km per bag . If you rewax more frequently to take advantage of the stupendous longevity benefits this brings – you can increase number of re-waxes per bag as long as your fill level in pot allows for it. When you re-wax more frequently less airborne dust will have penetrated, so you don’t have to change by 30 re-waxes, you can use km’s (approx. 8000 to 10,000km) still as your guide re when to change to a fresh bag. So if you re-wax every 200km – go 40 re-waxes easy etc.

      For off road – it is hard to give a km’s or hours guide as the conditions are
      much more variable. Stereotypically in good dry conditions that are not super dusty – you should get 8hrs per treatment, so 30 re waxes x 8 hrs = 240 hrs – call it 250hrs – which is about same as 5 x 50hr suspension services – so a long time. Again – erring on re-waxing more often has enormous benefits overall. "

      Radera
  6. Bara att köpa och testa då :) tyvärr verkar det vara slut för tillfället på de ställen jag hittar. Synd, hade varit perfekt att fixa med nu när jag ändå sitter med nyckelbensfraktur :)

    SvaraRadera
  7. Kör du fortfarande vaxat eller har du gått tillbaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag kommer inte gå tillbaka. Spar mkt elände i rengöring och är betydligt mindre slitage så de är en win win. Men nu nör jag inte kör lika mkt tävling/träning så kör jag lite längre på varje kedja och förlänger med droppvax (squirt) även om de är väldigt svårt få in det i länkarna.

      Radera