lördag 31 juli 2021

Däck och inserts till SM XCO

Till SM i Göteborg kommer jag köra med Racing Ralph bak och Racing Ray fram.

Det är mina favoritdäck. Även om jag oftast kör med Ralph både fram och bak. Men till Göteborg prioriterar jag hellre lite extra bett fram än att det rullar lite lättare. Både i flowstigarna med hopp och berms men också inne i skogen med rötter och hällar.



Racing Ralph och Racing Ray

Det ser ut att det ska bli regn till helgen så det kan bli lite intressant. Är det bara lite regn så är det ju ingen fara, men blir det bra med regn dagarna innan när det körs många många varv på banan så kan det bli rätt lerig!

Jag får se hur det utvecklar sig, men jag har köpt ett extra Ray och om de verkar väldigt slirigt så kommer jag köra Ray både bak och fram! Men då måste jag ta det från reservhjulet så det blir en väldigt massa däckbytande.

Skulle de bli VÄLDIGT lerigt så tar jag med ett Maxxis forkaster som jag kan köra fram med Ray bak. Då klarar jag det mesta.  


Maxxis Forekaster


Jag velade om jag skulle byta däck på reservhjulen men valde att göra det. Tråkigt om de mot förmodan skulle behövas och så får man slira runt med Thunder Burt. Så jag har Ray fram på reservhjulen (på Alman) och nu blev det ett Aspen bak. Skulle egentligen ha Ralph där med, men jag punkterade det på Lugnet. Jag har lagat hålet, men just hålet intill fälgkanten var väldigt svårt att få tätt. Jag fattar faktiskt inte hur det kan läcka då jag sätta en lagningslapp på insidan precis över hålet. Nu har jag dragit en plugg, med vulklösning, genom hålet och lagningslappen. Blir det inte tätt nu så går det inte. Men Aspen får duga som reserv. (det är ju ett bra däck, men i blöta förhållanden tappar det en del)

Jag har också valt att testa en ny modell på inserts. Denna heter Tubolight EVO. Den har en annan form än Nube som är helt rund. Tubolight EVO har mindre material "uppe" och dessto mer på sidorna. Det känns logiskt att ha mindre skum mot marken, så man slipper köra mot korven och får mjuk känsla i däcket. Medan man har mer material åt sidorna både för stöd i sidled men också eftersom det är på sidorna punkterings och fälg-skyddet behövs mest. Så i teorin borde dessa vara toppen. Enda nackdelen är eventuellt att de är sämre att rulla på om däcket är tomt, än en helt rund korv. 

Tubolight


De var mycket jobbiga att få på plats. Den sitter otroligt tight på fälgen så man fick verkligen kämpa och böka på ett tag för att få in den på fälgen. Inte så bra för mig som gärna byter däck med jämna mellanrum. Men den går säkert lättare andra gången då den töjts ut lite. 

I vanliga fall kör jag bara korv bak då jag är väldigt lätt i framhjulet, men jag har nu valt att köra korv fram också för att kunna rulla på den till teknisk zon om det skulle bli nått.




I vanliga fall på träning så kör jag ofta kring 1.15-1.20 bar fram och 1.2-1.3 bar bak. Det är troligen där jag kommer lägga mig. Blev lite nojjig efter punka på Lugnet men har testkört med 1.4 bar här hemma i full fart på stig och det blir svårt hitta flytet med så hårda däck. Så jag kommer nog lägga där omkring 1.3 bak och 1.2 fram skulle jag tro. Får väl testköra banan med det och känna på det.  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar