fredag 5 juni 2020

Orbea OIZ M-Team - Första intrycket

Jag har nu hunnit köra några pass på min nya cykel och tänkte dela lite första intryck!

Inlägget innehåller annonslänkar till cykloteket. Jag samarbetar med Sambike och delar länkar till dem.

Det är VÄLDIGT många som frågat hur OIZ:en känns och varit intresserade att höra mer så det märks att Orbea verkar vara på G! 

Orbea OIZ M-Team

Det stora skillnaderna mot min förra cykel är geometri, kolfiberhjul och Fox -dämpning istället för DT Swiss dämpare. 

Skillnaderna i geometri är ganska påtagliga så jag har egentligen inte reflekterat över känslan i hjulen än. Jag återkommer till känslan i cykeln längre ned men först lite kring geometrin och inställningarna.

Geometri och inställningar

De största skillnaderna i geometrin är att sadelstolpen är 0.8° mer upprätt (74.2° till 75°) och att gaffeln är 2° flackare (71° till 69°). Sedan är Head Tube Height 1.5 cm lägre, vilket också ger 1.5 cm lägre stack på Orbean. Den är också 2 cm längre mellan hjulen. Den lilla vinkeländringen på sadelstolpen gjorde att jag först satte sadeln helt fel. Jag brukar alltid få skicka den max fram på storlek Large. Men nu har jag faktiskt flytta bak den ungefär en 1 cm för att få rätt avstånd horisontellt mellan sadel och vevparti. 1 cm motsvarar ungefär vinkelförändringen om man höftar avståndet mellan sadel och vevparti till 700 mm så blir förflyttningen av sadeln 700 * sin(0.8°) = 9.7 mm. 

Då jag flyttade tillbaka sadeln blev avståndet mellan sadel och styre också lite bättre. Men jag velar fortfarande om jag ska testa en 80 mm styrstam med -6° vinkel. Den jag har nu är 70 mm och -12°. Jag har nu "slammat" den, alltså max i botten. När det blir brant utför eller att man står längre perioder känns det som styret hamnar lite lågt. Det blir väldigt "hip hinge". Det beror eventuellt på vad jag har vant mig med, mer än att det är sämre egentligen. Man ser ju många som har styret väldigt lågt med aggressiva negativa vinklar på styrstammen får att få fram vikten då man klättrar. Jag klättrade här om kvällen upp för liftspåret i slalombacken för att testa om det gick med 38t oval fram. Jag hade inga bekymmer med varken utväxling eller viktfördelning. Men jag peakade på kring 1000 W för att ta mig upp sista biten =)

Klassiska utväxlingstestet - Kör brantaste backen du vet - klarar du den behöver du inte mindre drev!

Jag har testat några pass med att flytta upp stammen 5 mm och i skogen känns det bättre, men fartställningen blir mindre aggressiv. Ja, det är svårt att veta vad som är optimalt. Jag kommer växla lite fram och tillbaka för att känna mig för. Hade varit kul testa en 80 mm stam men då den fina jag hade gick sönder blev jag lite snål och har inte velat köpa en ny. Nu funkar det ju rätt bra med den på 70 mm.

Första intrycket

Hur känns då allt detta! Första passet mixtrade jag med sadeln mest hela tiden och fick ingen feeling. Men sedan inställningarna börjat sätta sig "förstår" jag den här cykel mer och mer. Den första jag tänker på är hur grymt den går utför och i stök. Den flacka vinkeln gör att det känns lätt att få framhjulet över hinder och särskilt när de går utför känns de lite som jag kör motocross, man kan bara luta sig bak och få med sig framhjulet över större grejer. 

Sen då den är lite längre hjulbas blir det ganska stabil i högre fart utan att bli trög, det går ändå fint att kasta över den till ett nytt spårval på instinkt. Jag har kört en antal stigsegment för att verkligen köra snabbt på stig och med ökad fart måste jag titta mer på helheten av stigen och större hinder och mindre på enskilda småstenar eller varje rot. Det är då jag tycker den kommer riktigt till sin rätt för jag kan sätta den precis i det spår jag vill tex mellan stenar eller andra hinder. Samtidigt som geometrin tillåter att välja lite "större" spårval. Det är inte alltid bäst att köra där det är minst stök. Ibland kan de större hindren vara snabbare att forcera än flera små.

Uppför går den också bra och där uppskattar jag framför allt att jag kan komma så långt fram på cykeln genom att sadeln går att få långt fram. Och att den är rätt låg i fronten gör ju att oavsett inställning av styrstam så hamnar man helt okej lågt och får vikten på framhjulet också. Min styre är ca 9.5 cm under sadel höjden, det vore intressant att höra vad ni har för diff mellan styre och sadel? Jag vet liksom inte var som är normalt och vad som är lite eller mycket.

Vad gäller dämparna är jag inte helt i mål. De funkar nu riktigt bra med rätt SAG. Jag har 73.5 PSI fram som ger 19mm (19%) och 170 PSI bak som ger 9 mm (22.5%) bak. Returen är också rätt bra eftersom jag inte ens funderar på den. Jag har först på sista passen haft helt rätt tryck så jag har itne ens noterad hur många klick returen ligger på utan har gått på känn och justerat den lite eftersom. Den är nog relativt trög bak i alla fall. Ska skriva upp inställningarna när jag är helt klar. De är skönt att lagrat om man plockar isär eller så. När jag testar ut SAG brukar jag också skiva upp alla tryck jag testar och vilket SAG de ger. DÅ kan man lätt se ungefär man ska sätta trycket till för att få en önskad SAG senare.

Bak hamnar o-ringen dock ofta mot botten trots att jag ligger strax under min rekommendation för SAG. Så jag har beställt efter, men inte fått, volym tokens både för gaffel och bakdämpare. Jag tänker att när man nu ändå inte tävlar så är det perfekt att hålla på och testa sig fram med olika inställningar. Tanken med tokens är att kunna ha lite mer SAG för att få ännu mer följsam dämpning i toppläget utan att för den skull behöva slå igenom vid större tillslag. Även för att kunna ställa in så man har den sista biten av fjädringsvägen kvar till hopp och drop. Skulle jag göra något större drop nu skulle jag troligen slå igenom. Det verkar mest rekommenderas till tyngre och aggressiva åkare och jag får väl räkna mig till det senare då det ofta går relativt snabbt i skogen. Blir spännande när tokens kommer och börja testa!

Är ni sugna på Orbea så rekommenderar jag givetvis Samuel Brännlund på Sambike som hjälpt mig med cykeln.

Regnkläder inhandlat

Jag klickade här om dagen hem ett par gore-tex shorts för att slippa blöta bibs under längre pass i regnet i sommar! Jag har blivit tipsad om denna model från Gore av min "gear guy" Anton som vet vad som funkar och inte! Jag köpte dem från wiggle, men har inte hunnit få hem dem ännu. 

Så idag hittade jag dem till ett ännu lägre pris hos Cykloteket som har rea på kläder (annonslänk cykloteket)! Så idag klickade jag hem dem från cykloteket också. Kommer returnera dem till wiggle istället för att spara någon hundring. 

Shortsen kan ni kika på här:
Gore C5 Gore-Tex Paclite Trail (annonslänk cykloteket)

Gore C5 Gore-Tex Paclite Trail

Sen har de även rea på regnjackan som jag önskar att jag behövde!

Gore C7 shakedry strech regnjacka (annonslänk cykloteket).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar