tisdag 9 juni 2020

Molten Speed Wax - Första intrycket av användning (video)

Har nu rullat ett par kedjebyten med Molten Speed Wax och tänkte dela upplevelser så långt.

För den som missat det så är molten speed wax et wax som man smälter in i kedjan. Hur man rengör kedjan och vaxar har jag visat i det här youtube-klippet: Vaxar kedjan med molten speed wax - Hela processen .

De 3 stora fördelarna med smält wax jämfört med kedjeolja är

  • Lägre friktionsförluster i drivlinan
  • Längre livslängd för drivlinan
  • Mindre underhåll
Rent hur cykeln känns upplever jag ingen skillnad, men 5 watt är också svårt att känna skillnad, även om det inte är försumbart för prestationen helt klart. Ungefär 5 watt lägre friktion visar testar för smält vax mot vanlig kedjeolja.  Livslängden kan jag heller inte säga något om ännu, men zero friction cyclings tester är övertygande till fördel för molten speed wax.

Underhålls biten däremot. Så länge det är torrt är detta otroligt smidigt. Då behöver man bara waxa om kedjan kring 25-30 mil, blir typ en gång i veckan. Övriga turer behöver inget göras åt kedjan. Den behöver inte rengöras eller behandlas eftersom waxet är torrt så fastnar inte en massa skit på den. Allt ser helt prima ut hela tiden. Visst det fastnar lite små wax-flagor på kassetten men det påverkar inte friktionen eller slitage. 


När det är blöta eller leriga turer är däremot rekommendationen att byta kedjan. Vatten blir en bärare som transporterar in smuts i länkarna. Så kör man dag efter dag i blött väder så blir det kanske lite pyssligt att byta kedja varje pass. Men då man kör vanlig kedjeolja så åker ju samma mängd smuts in i kedjan och de tar man sällan eller aldrig bort ordentligt varför den nöts mycket hårdare. Så just i det fallet blir det lite mer jobb i utbyte mot mycket bättre resultat.

Nyckeln till att detta ska bli smidigt är dock att ha flera träningskedjor! Har man bara 1 kedja så blir det ju inte alls så bra. Nu har jag 3 träningskedjor och då blir det rätt smidigt. Efter en tur sätter jag på en nywaxad kedja som hänger färdig i boden. Sedan tar jag in den andra kedjan och waxar upp den under de närmaste dagarna. Under tiden har jag den 3:e kedjan ifall det blir blött väder. Man kan också batcha det så man vaxar upp 2-3 kedjor vid samma tillfälle då man ändå smält waxet vilket gör det ännu mer smidigt. 

Sen blir man rätt mycket snabbare på att byta efter ett tag.  

I det här youtubeklippet visar jag hela processen med att byta och waxa om en kedja:

 

Jag är riktigt sugen på att köpa en till slow cooker så man kan ha två wax igång samtidigt, det är det gold standard för att få lite contamination av kedjan enligt zero friciton cycling.

Det jag dock har gjort är att jag har köpt en dropp wax som heter Tru-tension Tungsten all-weather som är det enda droppwax som testar i närheten av molten speed wax. klart bäst av dropwaxen. Tanken är att ibland kunna förlänga en kedja med ett pass genom att ta på droppwax innan. Det påverkar itne omwaxningen utan får bra att blanda. Även tänker jag att det kan vara bra att ha med sig på tävlingar där man kör väcknignspass dagen innan och tävling dagen efter. har man då inte med sig flera kedjor kan man säkra upp med tru-tension. Däremot har jag ju dedikerade race-kedjor som jag nu har kört några turer med för att köra in och sedan waxat upp så det är klara. Är det bara torrt så löser man ju väldigt lätt ett väckningspass samt tävlingen på en waxning.

En sista notis att jag har sett flera som testar egna wax efter tips från OZ Cycle på youtube. Här har zero friction skrivit ett långt inlägg om varför man INTE bör lyssna på Mr OZ. Molten speed wax är relativt billigt över tid så jag ser ingen anledning att hålla på och trixa själv.

 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar