måndag 1 juni 2020

Vikten av vikten - Att nå sub 10 kg

Nu när jag bytt till tävlingsmässiga däck så vägde jag in cykeln på nytt!

10.2 kg landar vågen på. Men pumpen jag monterat vid flaskstället väger 130 gram så 10.07 kg blir vikten med pedaler och 2 flaskställ, Maxxis Aspen 2.25" EXO.  

Invägning Orbea OIZ M-Team

70 gram var retande nära till magiska 10 kg gränsen! Många var snabba att påpeka den lilla röda plasthatten till snabbkooplingen på framaxeln. Den har jag nu tagit bort, 5 gram. Jag har också en Garmin hastighetssensor på baknavet som väger 16 gram, men den vill jag ha i alla fall då jag tränar. Hmm en bit kvar.

Jag fick många tips på min instagram och de områden jag tror ligger bäst till om man tänker i kostnad per gram är

  • Hjulaxel fram - Nu 76 gram
  • Styrstam - Nu ca 130 gram (ej vägd av mig)
  • Sadelstolpe - Nu 185 gram
  • Sadel - Nu 153 gram
  • Skivor - Nu 180 mm fram (138 gram)
Sadeln finns ju 30-50 gram att spara, men det är jobbigt att prova ut en ny sadel, och framför allt dyrt! Så länge man inte kan hitta allt man vill testa begagnat så får man köpa nytt och sen sälja de som inte passar. Kan bli några tusen innan man hittar rätt. Så den är nog det sista jag börjar fiffla med.

Hjulaxel och skivor är det som är billigast i kr/gram. En axeln kring 600 kr sparar 40 gram, 15 kr/gram! Bakaxeln gav inte lika mycket för där är det ingen snabbkoppling så där blev besparingen låg och priset 48 kr/gram så den rör jag inte. 

En sadelstolpe från New Ultimate på 114 gram för 1900 kr sparar 71 gram till 27 kr/gram. också helt ok! 

Sen styrstam där finns många alternativ men kring 40 gram är inga bekymmer att spara för mellan 500- 1 000 kr. Till ett pris kring 11-30 kr/gram. 

Jag slits mellan att det är i princip helt onödigt ur ett prestationsperspektiv och att det är extremt ROLIGT bara! Sånna backar har vi inte i sverige att dessa gram gör någon större skillnad. Men då man har chansen att nå 10 kg, borde man väl? Jag får se hur jag gör, framskivan till 160 mm och en hjulaxel utan snabbkoppling ska jag nog fixa i alla fall.  



Det vore inga problem att lätta ganska mycket via däcken, men där vill jag ändå ha funktionella och tåliga däck så EXO versionen är värd den extra vikten. Jag har vägt de Maxxisdäck jag har nu:
  • Ardent Race 2.2" EXO 780 gram (720 gram listvikt)
  • Aspen 2.25" EXO 659 gram (645 listvikt)
  • IKON 2.25" EXO 624 gram (640 gram listvikt)
  • Rekon Race 2.35" EXO 760 gram (710 gram listvikt, 670 gram i 2.25")
På Aspen satt ett buntband Det är uppenbart att variationen från däck till däck är hög. Skillnaden mellan 2 däck av samma modell verkar kunna överstiga skillnaden mellan listvikterna! 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Följ mig också på:

1 kommentar:

  1. Ja, att jaga gram är lika onödigt som det är roligt!

    SvaraRadera